2024 April 20., Saturday/Konrád, Tivadar napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Mr. Roma: Kanadába jöttem 14.
2012. 10. 16. 00:00

Kanadában tartózkodó sortársaink sokaságát érdekelheti mostani írásom, ahol egy kis segítséget nyújtok a Kanadában született gyermekek útlevelének ügyintézésben.

Kanadában tartózkodó sortársaink sokaságát érdekelheti mostani írásom, ahol egy kis segítséget nyújtok a Kanadában született gyermekek útlevelének ügyintézésben. Az újonnan születet kanadai állampolgárok nagy valószínűséggel szüleikkel együtt térnek „haza” Magyarországra, ha a bírósági elutasítja menekült kérelmüket. Ugye azzal mindenki egyetért velem, hogy gyermekeinket még a jobb sors reményében sem hagyjuk Kanadában. A gyermek útlevele az igénylést követően két hétre érkezik meg. Az útlevél 3 évig lesz érvényes.

 

Gyermekünk útlevelét lassan egy hónapja próbáljuk megigényelni, de a közigazgatás útvesztőiben gyakran eltévedtünk. Először is szereznünk kellett egy formanyomtatványt aminek a neve Child General Passport Application, ami könnyen letölthető az alábbi link megnyitásával: http://www.passeportcanada.gc.ca/form/pdfs/pptc155.pdf További információk az útlevélről ezen a linken olvashatnak: http://www.passeportcanada.gc.ca/info/16-.aspx?lang=eng

 

Az útlevél kérelmének bonyolultsága ott kezdődik, hogy adott két (normális esetben) menekült szülő, magyar állampolgársággal és egy vagy több gyermek kanadai állampolgársággal. A kanadai állami apparátus nagy figyelmet fordít a gyermekei biztonságára és kiemelten alaposan jár el a gyermek útlevelének kiadásakor.

 

A már említett formanyomtatványon kívül szükség van a gyermek „Születési Anyakönyvi Kivonatára” a Birth Certicate-ra/re. Ezeket a dokumentumokat online lehet megrendelni, akár Magyarországról is. Esetünkben a http://www.ontario.ca/en/information_bundle/birthcertificates/119274.html oldalon tudjuk megrendelni ,az Ontarioban született gyermekek kivonatát. Kétféle változata van a hosszú és a rövid. Mindenhol a hosszú változatot kérik. Ha valakinek a gyermeke mondjuk Calgaryban született, akkor a googlebe beütve rákeres a Birth Certicate Alberta szövegre. Albertában csak a rövid változat létezik. A többi tartományban nem ismerem az anyakönyvi kivonatok típusait. Ne felejtse el senki, hogy a születési kivonat hosszú (long) változatára Magyarországon is szükség van, ezért ebből többet is be kell raktározni.

 

Mindkét okirat (útlevél és Birth Certicate) igényléséhez szükség van kreditkártyára, mert bárhogy is szeretnénk ezt sem adják ingyen. Ezekből a különböző üzletekben vásárolni is lehet egy előre meghatározott összegűt pl.: 30,50,100 dolláros értékűt. Ugyanúgy működik, mint a hagyományos kredit kártya, csak nem tartozik hozzá számlaszám. Ez az infó azoknak ér sokat, akiknek nincs kreditkártyájuk, mert az online fizetéshez elengedhetetlen.  Értéke teljes összegben levásárolható. Az útlevél 3 év alatt 22 dollár, 3 és 15 év között 37 dollárba kerül.

 

Az okiratok és a kreditkártya beszerzését követően kezdődhet az őrület. Először is első ránézésre az egész nyomtatvány latinnak tűnt, majd a szívbaj kerülgetett bennünket amikor azt olvastuk a Child General Passport Application instrukciójában, hogy szükségünk van egy olyan garantőrre, aki deklarálja (nyilatkozik), hogy gyermekünket több, mint két éve ismeri. Mivel gyermekünk még a 6 hónapot sem töltötte be, ezért segítséget kértünk. Felkerestünk egy jogvédő szervezetet, aki segítet nekünk fényt találni a sötét alagútban. A szervezet segítőkész munkatársa felhívta a állam útlevelekkel foglalkozó aktuális információs telefonszámát, és feltette a köz munkásának a minket foglalkoztató kérdést. A kérdés így hangzott: Ha a gyermekünket senki nem ismeri két éve, mert még nincs is két éves, akkor milyen megoldás áll a rendelkezésünkre? A válasz ettől egyszerűbb volt. Akkor olyan személyt kell keresnünk, elsősorban kanadai állampolgárt, aki a szülőket ismeri legalább már két esztendeje.

 

A helyzet tovább bonyolódott. Mivel nem tartózkodunk két éve az országban, így nem ismerhet bennünket senki két éve Kanadában, alapesetben. Na jó a mi esetünkben ez könnyebb, mert nekünk van olyan kanadai ismerősünk, akit jól ismerek már gyerekkoromból, és el is vállalja a garantőr szerepet. Mert valljuk be őszintén, sokan ezt nem vállalják. De ne higgye azt senki, hogy mi a könnyebb utat választottuk.

 

Szóval beszereztük a nyomtatványt. Találtunk egy kedves kanadait, aki elvállalta a garantőr szerepét, némi buktatókkal. Ugye találtunk egy irodát, akik segítettek kitölteni a kérelmet. Szükségünk volt még két darab fotóra a gyerekről, amit az instrukcióban leírtaknak megfelelően készetetettünk el. A kedves garantőrünk mindössze 4 hónapos ismeretséget tüntetett fel a papírunkon,  ami egy újabb formanyomtatvány (PPTC 132 Statutory Declaration)beszerzésére kényszerített rá bennünket. Ezen újabb két embert kellett feltüntetnünk, aki garanciát vállal személyünkért, azaz, hogy valójában létező emberek vagyunk. Itt már nem feltétlenül ragaszkodnak kanadai állampolgárokhoz. Lehet magyar is, de könyörgöm tudjon angolul, ha valaki megjelöli, mert bármikor felhívhatják telefonon. Valamint ezt a dokumentumot hitelesítetnünk kellett egy ügyvéddel, aki előtt megvallottuk, és aláírtuk, hogy feltüntetett információk a valóságnak megfelelnek. Ez 40 dollárunkba fájt, a két darab fotó 10 dollárba, a parkolás az útlevél iroda előtt már kb. 20-30 dollárba eddig (8 dollár/óra).

 

Elkövettünk egy újabb hibát. A PPTC 132 Statutory Declaration dokumentumon feltüntettünk egy olyan kanadai állampolgárt, aki rendelkezik kanadai útlevéllel, és több mint 15 éve ismerem még Magyarországról (kb. 3-4 000 km-re tőlünk). Valamint megjelöltem egy kedves angolul beszélő barátomat.  A közszolgának sem kellett több amikor meglátta a kanadai ismerősöm adatait, visszadobta az összes papírom, és ragaszkodott az Õ személyéhez. Tehát így nincs szükségünk a PPTC 132 Statutory Declaration dokumentumra, kidobtunk az ügyvédnél 40 dollárt, mert így arra a nyilatkozatra sincs szükségünk. Még mielőtt elfeledkezem róla. A fotósnál az egyik fotó hátlapjára kell kérnünk egy pecsétet, hogy a fotó hol és mikor készült. Ugyanezen fotó hátlapját a garantőrnek alá kell írnia.

 

Jelenleg úgy állunk, hogy találtunk egy újabb garantőrt, helyben Calgaryban. Ha elküldjük a dokumentumokat a régi ismerősömnek, aki szintén vállalta ezt a szerepet, akkor két hetet vesztünk az útlevél beadásával. Ha a helyi ismerősünk vállalja az ügyet, akkor ugye értelemszerűen két hetet nyerünk. Útlevele a gyereknek még nincs, de kitartóak vagyunk és addig megyünk utána még meg nem szerezzük.

 

Mindenkinek üzenem, hogy felelőtlenül senki ne induljon neki Calgarynak, mert találkoztunk már 6 gyermekes családdal, akik különböző templomokban húzzák meg magukat éjszakánként. Az albérlet ára magasabb, mint Ontarioban, a szociális támogatás alacsonyabb. Indián cigi nincs. A garbicsolás az alacsony felvásárlási árak miatt nem működik. Szóval, ha valaki tartomány váltáson gondolkodik, az rendelkezzen 3 havi albérlet árával (1000-1500 dollár/hó), valamint egy olcsóbb autó összegével (1000-2000 dollár), mert itt a távolságok városon belül is hatalmasak (20-30 km egy munkahely). Tömegközlekedéssel a munkahelyek többsége nem elérhető. Munkahelyet és albérletet autó nélkül találni szinte lehetetlen. A főbérlők ragaszkodnak a munkaszerződéshez, szóval nem adják ki az ingatlanukat, ha nem tudod bizonyítani, hogy van megfelelő jövedelmed. Jó oldala Albertának az, hogy a bérek magasabbak, valamint a kötelező autóbiztosítás a töredéke az Ontarioinak. A jólét egyik alapfeltétele a magabiztos angol nyelvtudás (egy középfok elegendő), és egy tökéletes építőipari szakmunkás végzettség, rengeteg tapasztalattal.

 

 Folyt köv.
 
Az előző írásokat itt olvashatja