HÍRDETÉS


JEGYZETEK
vissza

Lakatos Lajos: Jelölni és jelöltté válni hatalmas felelősség!

betűméret csökkentése betűméret növelése
Címkék:  Lakatos Lajos
2010 November 17    Forrás: RomNet


Ez a cikk archív

A jelenlegi jogi szabályozás azt írja elő, hogy csak akkor lehet valakiből kisebbségi önkormányzati jelölt, ha egy - arra alkalmas - civil szervezet vállalja a jelölését. A jogszabály pontosan meghatározza, hogy a civil szervezetek mely feltételek mentén válhatnak kisebbségi jelölő szervezetté. A jelölés intézménye azért épült be a kisebbségi választási rendszerbe, hogy egyfajta szűrőként működjön és megakadályozza azt, hogy egy adott kisebbséghez nem tartozó személy aktív és passzív választójogot szerezzen kisebbségi önkormányzati választáson.

Hirdetmény

Mára már nyilvánvalóvá vált, hogy a jelölés intézménye nem váltotta be a hozzáfűzött reményeket. Arra viszont alkalmas, hogy korlátozza azon személyek jogait, akik egy kisebbség tagjaként, jelölő szervezetek nélkül, független kisebbségi jelöltek majd képviselők kívánnak lenni. Arra alkalmas, hogy mesterségesen generált feszültségek, ellenségeskedések, álpolémiák, bontakozzanak ki a civilek, a jelöltek, a vegyes összetételű kisebbségi önkormányzatok képviselői, illetve a képviselt személyek között. A jelölés rendszere még arra is alkalmas, hogy sokszor naiv, kiszolgáltatott kisebbségi önkormányzatok végig asszisztálják a megyei és országos – egyes esetekben önjelölt – kiskirályok törekvéseit, a kiskirályságok kialakulását. Bár az összehasonlítás nem releváns, de a települési önkormányzatok képviselő és polgármester jelöltjei esetében sem lenne helyes a jelöltséget pártok jelöléseséhez kötni.

 

Az pedig, hogy a helyi kisebbségi képviselők száma páros számúra változott, viszonylag rövid idő alatt bebizonyította, hogy csak arra alkalmas, hogy a kisebbségi önkormányzatok megalakulásának és döntéseinek a gördülékenységét megnehezítse, egyes esetekben megalakulási vagy döntési képtelenséget eredményezzen. Ez csak rontott a helyzeten. A jogalkotók és a kisebbségi ombudsman részéről, mindenképp javasolt a rendszer átgondolása. Amíg azonban a jelenlegi rendszer él, addig a jelölőszervezeteknek kutyakötelessége, hogy az általuk jelölt személyeket, testületeket segítsék, információval ellássák, érdekeiket képviseljék a rosszindulatok, a megvezetések, egyes (természetesen tisztelet a kivételeknek) hatalmaskodó polgármesterek, jegyzők, apparátusok áradatában. A jelölés hatalmas felelősséggel is jár és nemcsak annak a lehetőségével, hogy minél több a megválasztott képviselőink száma, annál több esélyünk van a zsíros megyei/Országos helyek betöltésére.

 

A már megválasztott helyi képviselők könnyen tesztelhetik jelölőszervezetük aktivitását, hitelességét, törekvéseit. Számolják össze, hogy a jelölőszervezet képviselője, amelynek a színeiben indultak telefonon, e-mailben, levélben és személyesen mennyiszer jelentkezett mondjuk az október 3.-i választásokat megelőző egy hónapban és mennyiszer a választásokat követő egy hónapban. Ugyanez megismételhető a megyei/országos kisebbségi önkormányzati választások idején is. Ha a folyamat csökkenő tendenciát mutat, akkor sajnos elkönyvelhetjük, hogy rossz lóra tettünk. A választásokat követően évekre ismét úgy elfelejtenek minket, mint a sicc.  Ha a folyamat egy egyenletes képet mutat, akkor bizakodhatunk a jelölő szervezet hitelességében, de az biztos, hogy az ilyen szervezet okos és következetes. Ha növekvő tendenciát tapasztalunk, akkor több mint valószínű, hogy jelölő szervezetünk megbízható és hiteles. Valódi képet viszont csak akkor kapunk, ha a jelölőszervezeteink eljárnak a testületi üléseinkre, segítenek a pályázatainkban és az érdekünkben érdemi lépéseket tesznek, mindenféle ellenszolgáltatás nélkül.

 

7 hasznos jó tanács az újonnan megalakult kisebbségi önkormányzatoknak:

 

1. A kisebbségi jelző nem azt jelenti, hogy létezik kis és egy nagy önkormányzat, mivel a helyi kisebbségi és települési önkormányzat között nincs hierarchikus viszony.

 

2. A két önkormányzat közötti viszonyt jogszabály szabályozza, de a kapcsolatot az egymás iránti közös jóhiszeműség, szolidaritás és együttműködési készség határozza meg. Jogaink és kötelezettségeink ismeretének érdekében azért érdemes alaposan áttanulmányozni a kisebbségi törvényt.

 

3. Ha bizonytalanok vagyunk, érdemes több helyről beszerezni az információkat. Pl.: jegyzőtől, közigazgatási hivataltól, az apparátus tagjaitól, jelölő szervezettől.

 

4. Érdemes több szervezettel, hivatallal együttműködni, de fontos az együttműködéseinket írásba foglalni. A működés bibliája az SZMSZ!

 

5. A jelölőszervezetektől függetlenül a megválasztott 4 főnek együtt kell működnie, mert a 4 fő a választási procedúra után is egy településen kell éljen, de a jelölő szervezetek jönnek, mennek éppen, ahogy az érdekük diktálja. Érdemes az elveink és érdekeink, döntéseink miatt a konfrontációt vállalni, de ne keressünk másokban ellenségképet és ügyeljünk rá, hogy mi se váljunk azzá. Fontos a döntések előtti kommunikáció, hogy mások előtt már egységes álláspontot tudjunk képviselni. Ha vitáinkat nem mások előtt folytatjuk, akkor elkerülhetjük, hogy testületünket széthúzónak tartsák és ezzel mások visszaéljenek.

 

6. Mint törvényesen megválasztott képviselőknek kijár a tisztelet a településvezetőktől, apparátustól, intézményvezetőktől, de óvakodjunk attól, hogy kérkedjünk titulusunkkal és az általunk képviselt emberektől hálát várjunk. Ne feledjük a megbízatást önként vállaltuk. Ettől a tevékenységtől gazdagabbak és népszerűbbek biztosan nem leszünk, munka viszont lesz bőven mindig. Mindezt felhánytorgatni nem szabad, mert az emberek nem szeretik a mártírkodást. Aki, úgy érzi, hogy neki ez nem megy vagy nem éri meg, az hagyja abba.

 

7. A képviselői feladatot, munkát soha semmilyen formában ne engedjük be a magánéletünkbe, mert családi konfliktusokat eredményez, ráadásul hamar szembetalálhatjuk magunkat az általunk képviselt személyek vádjaival az anyagiakat illetően. Soha ne feledjük, hogy közpénzzel gazdálkodunk. A felelőtlenségnek még a látszatát is el kell kerülni. Sok múlhat rajta!

 

Lakatos Lajos

Roma foglalkoztatás- szervező menedzser

 

A RomNet.hu a nyilvánosságra hozott olvasói jegyzetért semmilyen jogdíjat nem fizet, egyéb kötelezettséget azokkal kapcsolatban nem vállal, azt - stilisztikai - szerkesztés nélkül közli. A közölt jegyzetek tartalmával a szerkesztőség nem feltétlenül azonosul, azokat saját elképzelése szerint szabadon választja ki, és fenntartja magának a jogot, hogy a beküldött jegyzetet mégse hozza nyilvánosságra, illetve utólag eltávolítsa azt szerkesztett felületeiről. Olvasóink által beküldött írásokat a szerk@romnet.hu címre várjuk.





Hirdetmény
Ehhez a cikkhez eddig 2 hozzászólás érkezett.

#2   deloro  | 2010 December 02 15:31:31 like(0) dislike(0)

Köszönöm tulpica!

Hát így legyen. Én is szkeptikus vagyok sokszor a CKÖ-kel kapcsolatban, de egyenlőre ez az egyetlen intézményi rendszer, amellyel kapcsolatban jogszabály írja elő, az együttműködést és a közös munkát romák és nem romák között. Ha ez sem lesz, akkor a civilek követelhetnek bármit. Az sem az önkormányzatokat, jegyzőket, apparátusokat, sem pedig másokat nem kötelez semmire. A CKÖ ha másra nem is arra azért jó, hogy a gádzsók legalább a látszat kedvéért valamelyest szabályozák az életünk egy területét, plusz adnak mellé évi pár száz ezret, amiből egyesek kenyeret meg tüzelőt vesznek, mások elszórakozzák, megint mások meg nagy naívan érdemi dologra szeretnék költeni, de nekik meg sok mindenre nem telik belőle, max a jól bejáratott roma napra.....

#1   tulpica  | 2010 November 30 15:06:56 like(0) dislike(0)

Gratulálok Lajos!

Rendben vannak a javaslatok. Ha csak a felét megfogadnák a prezidentek, hatékonyabb lenne az érdekképviselet.


vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2019 Szeptember   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Új jelentés szedi szét Járóka Lívia állításait a magyarországi romák helyzetéről

  • Németh Zsolt: az európai történelem és a cigányság története szervesen összekapcsolódik

  • Budapest Ritmo - Idén a roma kultúra áll a középpontban

  • Roma Pride 2018: “Te is a nemzet része vagy!”

  • Roma Büszkeség Napja -„Egyformán vagyunk emberek”



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt