HÍRDETÉS


HÍREINK
vissza

Dikh – "Kilopták" a romák alól a cigány tévét

betűméret csökkentése betűméret növelése
2020 április 18    Forrás: RomNet-Hidvégi-B. Attilagaléria megtekintése


Ez a cikk archív

Nem kellett sok idő ahhoz, hogy kifúrják a cigányokat az első televíziós csatorna vezetéséből, és átvegyék az irányítást nem csak a kábeltévés, hanem az online világban is.  Balogh Elek alapítótól apránként vásárolták ki a tulajdonjogának 100 százalékát, aki most a RomNet-nek nyilatkozva úgy fogalmazott, a jóhiszeműsége áldozataként tekint magára.

Hirdetmény

A farkas és a malacok meséje juthat eszünkbe, amikor a Dikh Tv utóbbi egy évének történetére visszatekintünk, de itt a farkas - aki előbb a hátsó lábait engedteti be, majd teljes egészében bejut a malacokhoz - nem kerül zsákba, hogy leforrázzák, hanem felfalja a malacokat.  

De kezdjük az elején.

 

Dikh-Tv-Logó

 

Hol volt, hol nem volt…..

A Dikh Tv 2015-ben egy kispesti irodából, a kerületi CKÖ vezetőjének alapításával indult el. Balogh Elek előbb kicsiben álmodott, apró léptekkel rakta le egy önálló médium alapjait, amely elvben és gyakorlatilag is áttörő és átütő erőt és jövőképet mutatott, illetve mutathatott volna. A kezdeti botladozások, az amatőrnek tekinthető kivitelezések és a sok negatív megjegyzések, bírálatok ellenére az ország első online TV csatornája rendületlenül haladt előre, és gyűjtötte a követőket, a nézőket. Egyre sikeresebb műsorok, videóklipek és a felfedezett énekesek országos ismertséget és népszerűséget hoztak számukra. A számtalan produkció hatására a gyakorlati megvalósítás is fejlődött, jobb technikai eszközökkel, ügyesebb és gondosabb munkával egyre színvonalasabb munkát tudtak produkálni. Annak ellenére, hogy az alapító hiába kért támogatást vagy keresett befektetőket, szponzorokat, anyagilag senki nem akarta támogatni a fejlődésüket.

 

Aztán jött a nagy áttörés: tavaly nyár elején jelentkezett egy befektető, Radu Morar, a Sláger Tv tulajdonosa, aki médiavállalkozóként potenciát és persze nagy üzletet látott a Dikh Tv-ben.  Néhány millió, vagy 10 millió forintos befektetéssel profi műsorgyártásba kezdtek, hogy szeptembertől a kábeltévén is fogható legyen a nem csak romáknak szóló televíziós csatorna. Egy szép, több évtizedes álom teljesül: a romáknak igazi televíziója lett, és romák irányíthatták a csatornát főszerkesztőként, igazgatóként is. Országszerte óriásplakátok hirdették az indulást, mi pedig büszkék voltunk, hogy talán ellensúlyozhatjuk a romákról kialakított negatív képet, hogy ne csak mindig a szegénység ábrázolására, vágóképként használják a cigányokat.  

 

A nézőket és a romák százezreit megbabonázta a színes videóklip, a díszlet, a médiavarázs, és ebben a rózsaszín ködben nem látszott, hogy bizony nem minden úgy alakul, ahogy az elvárható lenne. Fontos társadalmi kérdésekről nem esett és nem eshetett szó. Maradt a tánc, a zene, és jókedv, és az „üres”, felszínes beszélgetések programja. Aztán eltelt fél év, és idén februárban már arról hallhattunk, hogy újabb befektető jelentkezett, akit a kormány-média egyik háttérembereként aposztrofáltak, és rögtön 20 százalékos részesedést szerzett a Dikh Tv-ben. Kezdeti lépésként kirúgták a roma főszerkesztőt, elküldtek több roma alkalmazottat, a televízió pedig Kispestről átköltözött a Sláger Tv székházába. Sejthető volt, hogy ez egy folyamat része, itt nem lesz megállás.

 

A farkas és a malackák

A Dikh Tv csatornát működtető Első Roma Media Kft.-nek Radu Morar (a Tematic Media Groupon keresztül) és Balogh Vanessza Vivien (Balogh Elek alapító lánya) fele-fele arányban volt tulajdonosa. Balogh Vanessza ügyvezetője is volt a Dihk TV-t működtető Első Roma Media Kft.-nek. Morar a Sláger FM, a Sláger TV, a Fishing&Hunting (horgász-vadász csatorna) tulajdonosaként is ismert, több évtizede aktív médiabefektetőként Magyarországon. Elsőként a HVG írt február közepén arról, hogy az Első Roma Média Kft.-ben egy olyan vállalkozás szerzett 20 százaléknyi részesedést, amelynek tulajdonosa Schatzné Kovács Marianna, romológus végzettségű nő, akinek férje, Schatz Péter, aki a tulajdonosa volt a Ripostnak, amit a fideszes médiaholding, a KESMA számára odaajándékozott. A Habony Árpád üzleti köreihez köthető befektető, az Am-Bud-Pek Kft. tavaly novemberben szerzett részesedést az Első Roma Média Kft.-ben, azaz a Dikh TV-t működtető vállalkozásban. A részesedést úgy szerezte meg, hogy Radu Morar és Balogh Vanessza 10-10 százaléknyi részesedést adott át Schatzné Kovács Mariannának.

 

 

Április közepére, húsvétra Balogh Vanesszának és Balogh Eleknek a 40 százalékos részesedéséből nem maradt semmi, ugyanis olyan helyzet elé állították, hogy kénytelenek legyen megválni részvényeiktől. Ezzel egycsapásra kikerültek a döntéshozatalból, a cégjegyzésre jogosult pedig Schatzné Kovács Marianna lett. Most tehát a fideszes médiaholding részévé vált a Dikh Tv, így hamarosan várható lesz, hogy a kormányzati hirdetések és akár a híradók is megjelenhetnek a roma csatornán. Balogh Elek alapító a kormányközeli befektető megjelenésének híradásakor még úgy nyilatkozott, bízik benne, hogy Schatzné tévés kapcsolatai meghatározóbbak lesznek, mint a politikai kapcsolatai, mivel továbbra is politikamentes tévét szeretnének csinálni. Bár a HVG cikke is azt pedzegette, a csatorna az Orbán-kormány eszközévé válhat, ha a cigányokat szeretné megszólítani, Schatzné Kovács Marianna úgy nyilatkozott, hogy ő a Dikh TV-ben a roma kultúra sokszínűségét szeretné bemutatni, hogy ezzel is elősegítse a roma integrációt, amely iránt ő maga is őszintén elkötelezett. Aláhúzta, csak és kizárólag kulturális, ismeretterjesztő, szórakoztató tartalmakkal szándékoznak megtölteni az adásidőt, tehát maradnak politikamentesek.

 

A kérdés, hogy meddig, mert a választási kampányok közeledtével a kormányzat minden bizonnyal szeretné majd megszólítani a romákat is, és látva a médiabirodalom és a reklámpiac abszolút kormányfölényét, sejthető, hogy a befektetői kör is jelentős hasznot remél a kormányzati hirdetésektől. Ha más kormányközeli internetes médiumok évi több száz milliós, vagy akár közel 1 milliárdos bevételt, támogatást kapnak, a Dikh Tv is számíthat legalább évi fél milliárdos reklámbevételre. Amiből persze a romáknak már nem juthat semmi hiszen senki nem maradt az irányító testületben, vagy a részvénytulajdonosok között.

 

Újra a nulláról

Balogh Elek alapító a RomNet-nek nyilatkozva kicsit árnyalta a képet. Azt mondta, a Sláger Tv tulajdonosának ajánlatát kezdetben azért fogadta el, mert fejlődést szeretett volna indítani, és abban reménykedett, hogy a színvonalas műsorok és a kábeltévés műsorszórással kinyílnak majd a lehetőségek más irányba is. A Dikh TV ma már szinte minden jelentős televíziós hálózaton keresztül elérhető, és az Atmedia televíziós reklámértékesítő ház is megkezdte a csatorna reklámidejének értékesítését. A kormányközeli befektető megjelenésétől pedig azt várta, hogy a kapcsolatai révén még további beruházások és fejlesztések valósulhatnak meg, mert számos ígéretet kapott erre vonatkozóan.  Balogh Elek, ellent mondva korábbi nyilatkozatának, miszerint „középen álló politikamentes” tv-t szeretne, most a RomNet-nek úgy fogalmazott: „nagy durranásra számítottam: heti roma híradó, riportok, dokumentumfilmek, beszélgetős műsorok fontos kérdésekről, politikai műsorok, és mindaz, ami a romák tömegeit érdekelné, nem pedig kizárólag a tánci-tánci műsorokat”.

 

 

Balogh Elek állítása szerint, amikor Radu Morar megjelent a csatorna életében, egyértelművé tette, hogy politikai kérdésekkel nem foglalkozhatnak, így ennek a kérésnek megfelelve nem is készítettek ilyen jellegű műsorokat, és ebből fakadóan politikusokat, közszereplőket sem szólaltattak meg. Azt sem nézték jó szemmel, ha a Facebook csoportban tüntetésekről, vagy politika jellegű eseményekről tudósítottak.

 

A Dikh Tv alapítója és ötletgazdája azt is állítja, hiába volt az utóbbi hónapokban is 40 százalékos részesedése a cégben, nem volt beleszólása semmibe. Sem a műsorgyártásba, sem a döntéshozatalokba, szerződést senkivel nem köthetett. Nem kapott betekintést a reklámszerződésekbe, a bevételi és kiadási kimutatásokba, „egy megtűrt valakinek érezte magát” – fogalmazott.

 

„A folyamatos megalázó és kellemetlen helyzetek, a figyelmen kívül hagyás arra kényszerített, hogy a nevemet és a becsületemet mentsem, ezért nem maradt más választásom, minthogy kilépjek” – mondta a RomNet-nek Balog Elek, hozzátéve, a 40 százalékos tulajdonrészét fele-fele arányban vette meg a két társa. Bár még a cégnyilvántartásban az átvezetés hivatalosan nem jelent meg, az alapító elmondása szerint a tulajdonosi arány, Radu Morar és Schatzné Kovács Marianna arányában 60-40 százázalékon áll, de ez minden bizonnyal változni fog Schatzné javára. Azt, hogy a részesedését mennyiért adta el, nem válaszolhatott, mer üzleti titok, de mint fogalmazott, senki ne gondoljon óriás összegekre, mert a befektetett munka és a szellemi érték szempontjából csak aprópénz. Arra a kérdésre, hogy mennyi pénzt invesztálhattak a Dikh Tv fejlesztésébe és a műsorgyártásba a befektetők a megjelenésük óta, Balogh Elek nem tudott pontos választ adni, mert állítása szerint nem látta az erre vonatkozó számlákat, de számításai szerint ez az összeg nem érte el a 100 millió forintot.

 

Balogh Elek bár kisemmizve érzi magát, mégis újrakezdene mindent a nulláról. Bár a szerződése tiltja, hogy 5 évig hasonló médiatevékenységgel foglalkozzon, másokat segítene tapasztalatával, és azokkal az eszközökkel, amelyek már kezdéskor is a rendelkezésére álltak: a saját maguk által vásárolt és az Országos Roma Önkormányzattól is kölcsön kapott kamerák, mikrofonok, számítógépek, telefonok.

 

A legnagyobb érvágás azonban nem csak a televíziós csatornából való kiszorulás: Balogh Elektől elvették a több mint 180 ezer követővel rendelkező Facebook oldal hozzáférését, így tartalmakat nem postolhatnak az új tulajdonosok engedélye nélkül, valamint elvették a 337 ezer feliratkozóval rendelkező Youtube csatornát is, amely havi szinten legalább minegy félmillió forintos bevételt jelentett a csatornának. A több milliós nézettséget produkáló videóklipek jogdíjairól is le kellett mondania. A Dikh Tv két nagy felfedezettjével, Dorinával és Zseraldinnal sem készíthet a jövőben videoklipet, nem szervezhet számukra fellépést, mert a két roma tinisztár a Dikh Tv szerzői tulajdonjogához tartozik.

 

 

Feleségének, Balogh Csillának is megszüntették a főzőműsorát, elküldték a televízióból, és már másokat is elbocsájtottak. Balog Elek azt mondta, nagyon nehéz lesz a Dikh Tv-ben dolgozni azoknak a romáknak, akik ott maradtak, és előbb-utóbb nekik is dönteniük kell, hogy mi lesz számukra a fontosabb és értékesebb. A fizetés, vagy a becsület, a tisztesség.

 

Balogh Elek saját gyermekének tekinti a Dikh Tv-t, ami szavai szerint a szívügye volt, és szeretne továbbra is a médiával foglalkozni. Úgy véli, az online világban és az ő tapasztalatával sokkal gyorsabban és kevesebb munkával újra lehetne építeni egy új roma médiát, egy igazi televíziót, ahol valóban a fontos kérdésekkel és helyzetekkel foglalkozhatnának, nem csak a mulatással és a jókedvvel.

 

„Kár, hogy amíg lehetőség volt rá, nem ez volt az elsődleges szempont, más volt a prioritása Eleknek is” – mondta a jelenlegi helyzetet értékelve a RomNet-nek egy, a Dikh Tv-ből elsők között elküldött volt tévés.

 

Dikh - ennyi volt a cigány tévé, itt a vége, fuss el véle.

 

Hidvégi-B. Attila

 

Cikkünk megjelentést követő napon a Dikh TV többségi tulajdonosa vasárnap telefonon a Media1-nek nyilatkozott annak kapcsán, hogy a Romneten szombaton „Dikh – Kilopták a romák alól a cigány tévét” címmel jelent meg cikk. Morar elmondta: a megjelentek valótlanok, ezért jogi lépéseket fontolgat Balogh Elekkel és a Romnettel szemben. Az első országos romatelevízió tulajdonosa arra kéri a sajtót, „ne üljön fel mindenféle szóbeszédeknek”, illetve elmesélte, ahogyan a történtekre ő emlékszik.

 

Morar Nicolae Radu nyilatkozatát teljes egészében közöljük, amelyet az internetes oldalnak adott.

 

 – Cikk jelent meg tegnap a romnet.hu internetes oldalon arról, hogy úgymond „kilopták a romák alól a cigány tévét”. Az írás Balogh Elek szavaira épül, aki azt állítja, elvették tőle a tévéjét, a Dikh Tv-t. A Tematic Media Group Kft. a többségi tulajdonosa a Dikh TV-t működtető Első Roma Média Kft.-nek. Ön mint a Tematic Media Group Kft. ügyvezető igazgatója és tulajdonosa mégsem szólalt meg a tegnapi cikkben, amit azután több internetes sajtótermék is átvett. Mit gondol a megjelentekről?

– Először is mély megdöbbenésemet kívánom kifejezni Balogh Elek érthetetlen és valótlan állításaival, vádaskodásaival kapcsolatban, másodszor pedig határozottan visszautasítom a RomNet cikkében megjelent valótlanságokat, rosszhiszemű kijelentéseket! Ezeken túl pedig fenntartok minden jogot mind Balogh Elekkel, mind a RomNet cikk szerzőjével, és felelős szerkesztőjével szemben az igényeink érvényesítésére, és megvizsgáljuk ezen jogi igények érvényesíthetőségét, különös tekintettel arra, hogy a RomNet a cikkben tett állításokkal kapcsolatban egyetlen érintettet sem keresett meg annak érdekében, hogy azok elmondhassák a saját álláspontjukat. Szerintem a hiteles újságírás alapja minimum ez lett volna, nem beszélve arról, hogy az újságírói etikai kódex alapján az újságíró nem állíthat valótlanságot, nem használhat a jó hírnév, becsület csorbítására alkalmas sértő kifejezéseket, és köteles a tényeket és adatokat az adott helyzetben elvárható gondossággal ellenőrizni.

– Nézzük a romnetes cikkben megjelent konkrét állítást, miszerint állítólag „kilopták” a Dikh TV-t.

 

– Természetesen szó nincs arról, hogy bárki „kilopta” volna a romák alól a Dikh TV-t, vagy megfosztotta volna a romákat a kábeltévés vagy az online világtól. Ezzel szemben a valóság éppen az ellenkező: az Első Roma Média Kft. a mai piaci sztenderdeknek megfelelő, profi országos televíziós médiaszolgáltatást és ahhoz kapcsolódó egyéb online szolgáltatást nyújt a romák és nem romák számára egyaránt. Az ezzel kapcsolatban tett valótlan állításokat visszautasítom. És egyúttal rögtön helyesbíteném a cikkbeli állítást: Balogh Elektől senki nem „vásárolhatta ki apránként a tulajdonjogának 100 százalékát”, mivel Balogh Elek semmilyen tulajdonjoggal nem rendelkezett az Első Roma Média Kft.-ben!

– A cikk szerint Balogh Vanesszát, Balogh Elek lányát olyan helyzetbe hozták, hogy ő kénytelen legyen megválni az üzletrészétől.

– Nem igaz, hogy bárki olyan helyzet elé állította volna Balogh Vanesszát, hogy kénytelen legyen megválni az üzletrészétől. A valóság ezzel szemben az, hogy Balogh Vanessza saját elhatározásából döntött úgy, hogy kilép és megválik az üzletrészétől. Ezen döntésével összefüggésben annyit tudok nyilatkozni – tekintettel Balogh Elek valótlan állításaira –, hogy az Első Roma Média Kft. új ügyvezetője pénzügyi átvilágítást végzett az elmúlt időszakban, aminek az eredményeképpen megállapítást nyert, hogy pénztárhiány van a cégben. Az ügyvezető tájékoztatta erről a tulajdonosokat, illetve megpróbálta tisztázni az érintettekkel a hiány okát, valamint annak rendezésének módját. Az egyeztetések azonban nem vezettek sikerre, és az előadottak az esetleges büntetőjogi felelősség kérdését is felvetették.

 

Ebben a helyzetben a megoldást végül Balogh Elek „tolmácsolásában” Balogh Vanessza abban látta, hogy inkább eladná az üzletrészét. Mivel én nem szerettem volna, hogy Balogh Vanessza kilépjen a cégből, így elzárkóztam ettől a megoldástól. Balogh Elek viszont továbbra is erőltette a kilépést, és heteken keresztül folyamatosan „zaklatott” engem és a másik tulajdonostársamat (e-mailekkel bizonyítható módon), hogy vegyük meg Balogh Vanessza üzletrészét. Ennek nyomatékosítására Balogh Elek olyan helyzetet teremtett, hogy a Dikh TV közösségi oldalairól kizárta a cég ügyvezetőjét, teljesen lehetetlenné tette az online szolgáltatások nyújtását, és akadályozta a napi ügymenetet. Holott nyilvánvaló volt számára, hogy a Dikh TV-hez kapcsolódó összes szolgáltatás, közösségi oldal az Első Roma Média Kft-t illeti, hiszen ez a cég rendelkezik a kapcsolódó védjegyekkel, jogosultságokkal, engedélyekkel.

A Balogh Elek által kialakított patthelyzetben, Balogh Vanessza ismételten arra kért minket, hogy mindenképpen vásároljuk meg az üzletrészét, mert végérvényesen ki akar lépni a cégből. Balogh Elek pedig mindezeket úgy indokolta, hogy egészségügyi okokra hivatkozva vissza akar vonulni a médiától, illetve a vételárból álmai családi házát kívánja megvenni.

– Mit tett ön ezután?

– Jeleztem Balogh Vanesszának, hogy továbbra sem szeretném, hogy kiszálljon a közös cégünkből, és nem akarom megvenni az üzletrészét sem, hiszen a Dikh TV-vel kapcsolatos építkezésünknek még csak az elején járunk (bár a korábbi online tévéből az összes nagy szolgáltató kínálatában megtalálható országos vételkörzetű televíziót hoztunk létre), a cég pedig jelenleg saját magát sem képes fenntartani, a finanszírozása egyelőre általam és a tulajdonostársam által történik (az eddigi befektetéseik, fejlesztéseink több száz milliós nagyságrendűek).

Balogh Eleknek azt is elmondtam, hogy gondolja végig, hogy a kilépésükkel nemcsak engem hagynak cserben, hanem a cég összes kollégáját, és nézőjét, pont akkor, amikor a Dikh TV országos csatornává nőtte ki magát. Válaszként Balogh Elek annyit mondott, hogy őt az nem vigasztalja, hogy Balogh Vanessza egy országos TV társtulajdonosa lett és az hosszútávon mennyit fog érni, hanem őt csak az érdekli, hogy a családja jelenleg mennyit kap a Dikh TV-től.

A kialakult helyzetben és a Dikh TV működtetésének biztosítása érdekében, végül Balogh Vanessza kérésének megfelelően inkább megállapodtunk az üzletrésze megvásárlásában. Balogh Elektől pedig annyit kértem, hogy miután megvásárolta a családi házat, akkor hívjon majd el magukhoz vacsorára. Így utólag azt remélem, hogy erre már nem fog sor kerülni. Hozzátenném, hogy a Dikh TV jelenlegi stábjának a 80%-át most is az eredeti felállás szerinti kollégák alkotják, csak Balogh Elek családjának egy része hagyta el a céget. Balogh Elektől – a kilépésüktől függetlenül – pedig én magam kértem, hogy Balogh Vanessza férje tovább is maradjon a Dikh TV csapatában.

– Mi lesz most a Dikh TV-vel? A cikkek azt sugalmazzák, az új tulajdonostárs, a sajtóban Habony Árpád köreihez kötött Schatzné Kovács Marianna segítségével a politika szolgálatába állítják.

– A csatorna továbbra is a roma kultúra sokszínűségét szeretné bemutatni, hogy ezzel is elősegítse a roma integrációt, kulturális, ismeretterjesztő, hagyományőrző műsorokat készítünk és fejlesztünk és továbbra sincs és nem is lesz híradónk, politikai háttérműsorunk, és politikai kötődésünk. Hogy a munkánkat zavartalanul végezhessük, nagyon szépen kérjük a sajtó munkatársait, hogy ahelyett, hogy mindenféle szóbeszédnek felülnének, inkább segítsék munkánkat, nézzék az adásainkat, vegyenek részt a műsorok felvételein, győződjenek meg saját szemükkel az itt folyó munkáról. Ne riválist, ellenséget lássanak bennünk, hanem egy lehetőséget, amit érdemes támogatni, mert nagy fába vágtuk a fejszénket.

 

https://media1.hu/2020/04/19/exkluziv-interju-radu-morarral-a-dikh-tv-tulajdonosaval-valotlansagok-jelentek-meg-az-elso-magyar-romacsatornarol/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=exkluziv-interju-radu-morarral-a-dikh-tv-tulajdonosaval-valotlansagok-jelentek-meg-az-elso-magyar-romacsatornarol

 


 

 




Hirdetmény

vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2020 November   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Elutasította a Kúria a Firosz alakulóülésre vonatkozó beadványát

  • Farkas Flórián nem vette át ORÖ-s mandátumát

  • Agócs János lett az ORÖ új elnöke

  • Adventi fogadás az államfőnél

  • Roma ifjúsági tréning Rimaszombatban



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt