2024 April 16., Tuesday/Csongor napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Megjelent az első roma olvasókönyv
2013. 08. 20. 00:00

Rézműves Melinda néprajzkutató szerkesztésében jelent meg az első roma olvasókönyv és munkafüzet, amelyet augusztus elején mutattak be Kapolcson.

Megjelent az első roma olvasókönyv és munkafüzet, amely elsősorban az általános iskolás korosztálynak készült oktatási segédanyagként. A Rézműves Melinda néprajzkutató szerkesztésében megjelent kiadványt a kapolcsi Művészetek Völgye rendezvénysorozaton, a Muharay-udvarban mutatták be augusztus 2-án.

Az olvasókönyvbőlAz a kísérlet, hogy cigány gyerekek megértsék és műveljék saját kultúrájukat, igen fontos és el nem hanyagolható része annak, hogy aztán hazájuk elismert polgárai lehessenek. A magyar kultúra csak gazdagodik a cigányság zenéje, festészete, költészete révén, és ez a viszony lehet kölcsönös és gyümölcsöző. A cigánysággal kapcsolatban a negatív híreket felkapja a média, azt azonban már kevésbé, hogy született egy olyan olvasókönyv – ami nem mellesleg oktatási segédanyag –, melyben morál, hagyomány, nyelv és irodalom találkozik.

Az olvasókönyv és munkafüzet hiánypótló szerepe vitathatatlan, hiszen ezek az első olyan kiadványok, amely az adott korosztály számára a romani, azaz a cigány nyelv olvasáskészségének és íráskészségének alkalmazását kívánja segíteni, fejleszteni. A tananyag önálló gondolkodásra és alkotásra ösztönzi a diákokat. A kérdések és a feladatok mennyisége és gazdag változatossága lehetővé teszi a differenciált oktatást és nevelést. Egyaránt sikerélményhez juttatja azokat a tanulókat, akik már ismerik és beszélik a nyelvet és támogatja azokat is, akik most kezdenek érdeklődni a nyelv iránt.

 A fejezetek egymásra épülnek és könnyen érthetőek a tanulók számára. A munkafüzet fejezetei megegyeznek az olvasókönyv fejezeteivel, ahol a rásegítő feladatok gyakorlásával az ismeretek készség szintjére emelkedhetnek. Az új ismeretek megértését a szerző magyarázatokkal, képi anyaggal és feladatokkal segíti. A megfogalmazás, a mondatok szerkezete tekintetében a szerző figyelembe vette a tanulók nyelvi fejlettségét. A könyvek a cigány kultúra elfogadására nevelnek, fontosnak tartva a kulturális sokszínűséget. Egyik fontos üzenete a könyveknek az énkép és az önismeret fejlesztése. A tanuló megismerheti és nyomon követheti az első osztályba induló cigány kislányt, Zerfit és családját, azonosulhat vele és az általa közvetített értékekkel.