A felsőoktatási tanévkezdés kapcsán a Romaversitas reprezentatív összeállítást készített a felsőoktatásban tanuló roma fiatalok szakpreferenciáiról.
A cigány kultúrában – sokszor a tárgyi feltételek hiánya miatt – a gyermekek szocializációját az érzelmi és közösségi ingerek gazdagsága jellemzi. A szociális és emocionális tőke nyitottságot, szociális érzékenységet, együttműködést fejleszt ki a gyermekekben. Ennek következtében a felsőoktatásban mindig is magas volt a társadalomtudományok iránti érdeklődés a roma hallgatóknál. Körükben ennek köszönhetően korábban elsősorban a romológia-, szociológia-, szociálpolitika- és a szociálismunkás-szak volt népszerű.
Mára azonban átalakult, és színesedett a kép. A fenti szakok mellett az utóbbi időben megjelentek a roma jogászok, közgazdászok, orvosok és a mérnökök is. A Romaversitas felméréséből kiderült: a romák körében az utóbbi időben a legnépszerűbb szak a jogász, ezt követi az orvosi kar.
Megjelentek a roma hallgatók a marketing, az igazgatásszervezés, az alkalmazott közgazdaságtan, a médiatudomány szakokon, és népszerű a tanító szak is. Emellett építész, design menedzser és programozó matematikus hallgatója is van az alapítványnak. Külön érdekesség, hogy a Romaversitas az első PhD-hallgatójáról is beszámolhat, ő az összehasonlító irodalomtudomány területén dolgozik. A kultúra további fontos értékei, például a művészetek iránti érzékenység és fogékonyság, a zenei, előadóművészi pályára is eljutatta a szerencsésebbeket már korábban is. Jelenleg fagott-, fuvola-, hegedű- és klasszikusgitár-szakon tanulnak a Romaversitas művészhallgatói.
Tíz évvel ezelőtt a diplomás romáknak csupán harmada tette meg az egyenes ívű iskolai pályafutást (azaz jutott be még az érettségi évében felsőoktatási intézménybe); ma ez az arány jóval kedvezőbb: a tanulók döntő hányada kiesés nélkül folytatja felsőfokú tanulmányait.
A főiskola, egyetem új követelményeihez való alkalmazkodás belső feszültségek és konfliktusok árán történik, a cigány hallgatók ekkor élik meg igazán a kultúraütközést, másságuk és identitásuk válságát. Ez csak akkor oldódik, ha olyan kapcsolatokra és barátságra, vagy támogatóra, mentorra találnak, aki megerősíti és átsegíti őket a váltás válságán. További bizonytalansági tényező életükben, hogy aligha számíthatnak szüleik anyagi támogatására, tanulásuk anyagi feltételeit legtöbbször maguknak kell megteremteniük. A többszörös megterhelés mellett nem jut idejük feltöltődésre, életformájuk és életmódjuk nem mindig követi diáktársaik életformáját.
Egyebek között ezeken a nehézségeken kíván lehetőségei szerint segíteni a Romaversitas. Tehetséges roma diákok előtt nyitja ki a felsőoktatás kapuját a valódi roma középosztály és értelmiség kialakulása céljából. A mostani tanévre 100 hallgató felvételizett a programba, 23 felsőoktatási intézményből. Közülük 16-an kezdik Romaversitas-hallgatóként a tanévet. Napjainkban a roma fiatalok megközelítőleg 1%-a jut be a felsőoktatásba.