2024 May 02., Thursday/Zsigmond napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

A legfontosabb a lehetőséget megteremteni
2011. 02. 26. 00:00

A cigány és a magyar kisfiú szorosan egymás mellett ült. Az ajándékba kapott könyvet olvasva kizárták a körülöttük zajló világot, nem foglalkoztak az össze-vissza rohangáló osztálytársaikkal.

Tiszavasváriban Szögi Lajos halála után megváltozott az élet. A kisiskolásoké is. Két éve vált ki a Magiszter alapítványi iskola a helyi önkormányzati intézményből, így jelenleg az általános iskola Kabay János Iskolai Egységébe szinte csak magyar diák jár. Leszámítva pár jómódú cigány család gyermekét -a Magiszternek pedig szinte csak oláh cigány tanulói vannak.

 

Január 14-e ködös délelőttjén LL Junior, alias Lesi László cigány rapper érkezett Tiszavasváriba, hogy a városi könyvtárban az Olvassunk együtt program miatt összegyűlt gyerekeknek mesét olvasson. Az énekes hamar szembesül azzal, hogy Tiszavasváriban sok gyerek nemhoLL Juniorgy az olvasással küzd, de maga az iskolába járás is - környezetük, hátterük miatt - hihetetlen erőfeszítésükbe kerül. Ám amikor a nyolcvan lelkes általános iskolás lekucorodik LL Junior köré, ezek a problémák - ha csak rövid időre is, - távolinak tűnnek.

 

„A Magyar népmeséket!" - kiabálják a gyerekek válaszként arra, hogy mit szeretnének hallani. „Élt egy faluban egy szász gazda, csűre, hombárai voltak..." - olvassa LL Junior, de itt meg is akad, és kérdően néz a gyerekekre: „Ti tudjátok, mik azok a hombárok?" A válasz néma csend, de a történet folytatódik azzal, hogy a gazdaasszony lugzóba teszi a mosnivalót - na, de mi az a lugzó?, húzza föl szemöldökét az énekes. „Mi lenne, ha spanyol népmeséket olvasnánk?" - javasolja zavartan, de mosolyogva, és már váltja is a kötetet.

 

Ez nem kötelező hakni, LL Junior láthatóan egyre jobban beleéli magát a mesélő, majd a tanár szerepébe. Felolvasás közben változtatja a hangszínét, körülírja a tájat, aztán záporoznak a kérdések: „Mi volt a mese tanulsága? Miért volt irigy a másik két királyfi? Mit jelent az, ha valaki kapzsi?" Aztán, ahogy véget ér a kérdezz-felelek, átkerül a könyv a gyerekek kezébe, de rövid időn belül nevetgélésbe és hangoskodásba fullad az olvasás, így nem marad más hátra, mint az ajándékkönyvek kiosztása és a búcsúzás.

 

A tavaly áprilisban kezdődött Olvassunk együtt program hátrányos helyzetű iskolákat céloz meg, hogy híres emberek segítségével felhívja a gyerekek figyelmét az olvasás fontosságára, szépségére. Ezért érkezett LL Junior is Tiszavasváriba, ahol a helyzet nem egyszerű, hiszen sokan csak az iskolában olvasnak, nem kapnak családi támogatást, nem mesélnek, nem olvasnak otthon. Legtöbbjüknek a saját könyv, melyet a program jóvoltából kaptak, szinte egyedülálló ajándék, és az sem biztos, hogy megtarthatják, mivel a cigány hagyományok szerint nincs egyéni tulajdon, hanem minden közös, és mindamellett nem a könyv a legnagyobb érték.

 

A jobbikos vezetésű Tiszavasváriban az önkormányzati iskolából két éve kiszakadt Magiszter iskola vezetése és tanárai elszántan dolgoznak azonban a cigány tanulók felzárkóztatásán, a társadalomba való integrálásán. Tündik Zita intézményvezető-helyettes elmondása szerint olyan speciális problémákkal és helyzetekkel kell megküzdeniük a cigány tanulói többségű iskolában, ami a más kultúrkörből fakad, de nem megoldhatatlan vagy feloldhatatlan, s komoly szakmai munkát igényel, hogy eredményt lehessen elérni.

Tündik Zita az Olvassunk együtt programra reagálva azt mondta, számukra a legfontosabb feladat, hogy megteremtsék a lehetőséget a Magiszter iskola diákjainak az olvasásra. „Nagyon sok kellene még az ilyen alkalomból" - mondja a tanítónő, aki szerint fontos, hogy a gyerekek egy híres embert más szerepkörben láthatnak, mint eddig. Véleménye szerint ha a tanulók azt látják, hogy a szeretett személy felolvas, és jól olvas fel, akkor az segít abban, hogy megszeressék a könyveket, az olvasást.

 

A mai alsó tagozatosok olvasási szokásaival kapcsolatban Tündik Zita kifejtette: „Nagyon változó, hogy mennyire szeretnek olvasni a gyerekek. A nálunk tanuló gyerekeknek sajnos lehetőségük sincs otthon olvasni, nem olyanok a körülményeik, hogy hozzájuthatnak egy-egy könyvhöz." Mint mondta: „Nálunk kifejezetten nagy értéke van a könyvtárnak. Az órák keretén belül is megyünk könyvtárba, számunkra a legfontosabb feladat lehetőséget teremteni a gyerekeknek az olvasásra."

 

„A mozi, film világa elviszi őket teljesen, hiszen készen kapják az élményt. Az olvasás azonban fontos lenne a kreativitás növelése miatt is. De ha nem jutnak könyvekhez, és nem tapasztalnak meg a maihoz hasonló élményeket, akkor nem fordul meg a fejükben, hogy azzal is el lehet tölteni időt, hogy olvasunk" - teszi hozzá az intézményvezető-helyettes.

 

Ha azonban az olvasás csak az iskolára korlátozódik, és csak az intézménnyel kapcsolódik össze az olvasásélmény, akkor nem valószínű, hogy olvasó felnőttekké válnak ezek a gyerekek. Az otthoni minta és az ismert személyek pozitív példája nagyon fontos - állítja Tündik Zita. Esetükben azonban az előbbi hiánya miatt a Magiszter iskola tanárai azon vannak, hogy kapcsolat legyen a gyerek és a könyvtár, a szülő és a könyvtár között, valamint a szülő és a gyerek között folyamatos kommunikáció legyen a könyvekről és az élményről.

 

„A kollégáimmal nyitottak vagyunk minden olyan programra és kezdeményezésre, ami a gyerekek személyiségének a kiteljesedését segítni elő. Várjuk a lehetőségeket, amikbe belekapcsolódhatunk - zárja Tündik Zita, aki biztos abban, hogy a pénteki felolvasásnak gondolati és cselekvésbeli folytatása is lesz a gyerekek életében.

 

Az Olvassunk együtt programon részvevő másik intézmény a Tiszavasvári Általános Iskola Kabay János Iskolai Egységének harmadikos diákjai voltak. Erdei-Dankó Eszter és Pere Sándorné osztályfőnökök elmondták, hogy a Magiszter iskola meghívására jöttek el a programra, de az ő diákjaiknak az, hogy egy híres ember olvas fel meséket, csupán egy vonzó, a tantervtől eltérő program, mivel ők legtöbben otthon is hallanak és olvasnak mesét.

 

LL Junior - a program tiszavasvári arcaként - a Heti Válasznak elmondta:sokkoló tapasztalat volt számára a felolvasás, hiszen nyolcvan gyereket lekötni pedagógiai tapasztalat nélkül nem könnyű munka, annak ellenére, hogy az énekesnek több tánciskolája van, amit maga indított el iskolai délutáni programként hátrányos helyzetű gyerekeknek.

 

„Döbbenetes volt azt megtudni és látni, hogy teljesen szeparáltan élő telepekről származó gyerekek úgy érkeznek az iskola első osztályába, hogy nem is ismerik a magyar, csak a cigány nyelvet. Szomorú vagyok, mikor azt látom, hogy a nyolcadik osztály elvégzése után vidéken a romák nagy bulit tartanak. Nagyon szeretnék roma doktorokat, ügyvédeket látni" - mondja az énekes.

 

„Mikor megkérdeztem a tiszavasvári cigány gyerekektől, hogy mondják-e otthon nektek: tanuljatok gyerekek, azt válaszolták, nem. Remélem, azzal, hogy eljöttem és felolvastam, olyan élményt adtam, ami kitart még sokáig. Miután most nem azt látták, amit a tv-ben, hogy énekelek, táncolok, hanem hogy olvasok, és arra bíztatom őket, hogy ők is tanuljanak"- foglalta össze tapasztalatait az énekes.

 

Az énekes bevallása szerint más környezetből jött, és nem is nagyon tudná elképzelni, mihez kezdett volna, ha Tiszavasváriba születik. „Én apukámtól most karácsonyra is könyveket kaptam, és szerencsémre hallhattam azt is, hogy tanulni fontos, viszont ezek a tiszavasvári Magiszteres gyerekek nem hallhatják ezt, és ez borzasztó. Az egyik tanárnő elmesélte, hogy elvitték táborozni a gyerekeket, ahol megtanították őket késsel-villával enni, ám a tábor után az egyik szülő bement az iskolába, és felháborodva kérdezte, miért akarnak úri gyereket csinálni a gyerekéből."