2024 April 27., Saturday/Zita napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Értékelték az integrált hódmezővásárhelyi oktatási modellt
2010. 12. 15. 00:00

Négy éve indult el az a folyamat melynek során a szegregált oktatási folyamatokat megszüntette a város.

Patócs Anikó az idén januárban indult Együtt, hogy jobb legyen program szakmai vezetője az MTI-nek elmondta: a projekt 100 millió forint uniós támogatásból valósult meg, s Hódmezővásárhely összes közoktatási intézményét érintette, az óvodától egészen a középiskolákig, melyhez nemcsak az önkormányzati, de az egyházi fenntartású intézmények is csatlakoztak partnerként. A projektben 111 pedagógus vett részt.

 

Négy éve indult el az a folyamat melynek során a szegregált oktatási folyamatokat megszüntette a város. Átalakították a közoktatás rendszerét, és "együttnevelésre" törekedve, alakították ki az iskolákat. Akkor egy szintén uniós projekt keretében a pedagógusok szemléletformálására fordítottak nagy hangsúlyt, illetve a hátránykompenzációra törekedtek. Ezt követően indult a most záruló program. Ennek prioritása, hogy miután a nevelési folyamat már nagyon kis korban elindul, és tizennyolc éves korig tart, már az integrációnak is el kell kezdődnie az óvodában és mindvégig tartania.

 

A szakember elmondta: mostanra konfliktusmentesen zajlanak a folyamatok az intézményekben. A halmozottan hátrányos helyzetű gyerekek, akik az oktatási rendszerben 10 százalékot tesznek ki, megtalálták a helyüket, jól teljesítenek a különböző méréseken és sikeresen jutnak tovább a felsőbb iskolákba. Nagy figyelmet fordítanak arra, hogy a fiatalok ne morzsolódjanak le és a rendszerben maradjanak. Ezt segíti a kettős mentorálás. Ennek köszönhetően és a családok támogatásával, aktív résztvevői lettek a fiatalok az iskolai munkának.

 

Az önkormányzat biztosítja a megfelelő humán erőforrást, és megjelentek a rendszerben a fejlesztőpedagógusok, akik nemcsak a sajátos nevelési igényű, de a halmozottan hátrányos helyzetű gyerekeket is támogatják. Az új pedagógiai módszerek úgynevezett tanulóbarát környezetet igényelnek, ami a kooperatív technikákra épülő módszertanhoz szükséges eszközök beszerzését jelenti. Ennek megfelelően korábban fejlesztették az intézmények bútorzatát, számítástechnikai parkját, és fejlesztő eszközöket szereztek be.

 

Hódmezővásárhelyi modell címmel, a módszerről készült egy kiadvány is. Ez az innovációs folyamat leírását tartalmazza, illetve bemutatkoznak benne az intézmények, az elért eredményeikkel.