2024 April 24., Wednesday/György napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Az OCÖ elmúlt nyolc évét vizsgáltatná Farkas Flórián
2010. 09. 17. 00:00

Farkas Flórián, aki maga is tagja az OCÖ-nek, pénteki budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: törvényen kívüli működésre rendezkedett be az OCÖ, semmilyen törvényi feltételnek nem felel meg,.

Farkas Flórián fideszes országgyűlési képviselő, a Lungo Drom elnöke, aki maga is tagja az OCÖ-nek, pénteki budapesti sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott: törvényen kívüli működésre rendezkedett be az OCÖ, semmilyen törvényi feltételnek nem felelt meg, s ezért nemcsak az elnök és a hivatalvezető, hanem a pénzügyi ellenőrzőbizottság és a 27 tagú elnökség is felelős.

A romatámogatásokat felügyelő miniszteri biztos példaként említette, hogy a hivatalvezető és a gazdasági vezető nem rendelkezett a jogszabályban előírt képesítéssel, és ha az elnök sem megfelelő szakember, "akkor a tudatlanság egy tőről fakad", ez azonban nem ment fel a bűncselekmények elkövetésével járó felelősség alól.

A számvevőszék hűtlen kezelés, a számvitel rendjének megsértése és adócsalás alapos gyanúja miatt tett feljelentést, és a szabálytalanságok miatt az önkormányzat elnökének és a hivatalvezetőnek a felelősségét állapította meg, ezért büntetőeljárás megindítását kezdeményezte.

Farkas Flórián elmondta, hogy sorozatos bűncselekmények gyanúja miatt már eljárások zajlanak az elnök, illetve a hivatal több munkatársa, valamint több OCÖ-s képviselő ellen, és ezek a törvénysértések magyarországi cigányság politikai és közéletének elfogadhatatlan.

Az ÁSZ-jelentésből idézve felhívta a figyelmet arra, hogy a roma érdek-képviseleti szervezet 96 millió forintos vagyona 66 millióra csökkent, és az éves költségvetését 31 millió forinttal lépte túl, ráadásul költségvetését úgy tervezte, hogy 50 millió forintos folyószámlahitellel terhelte.

A miniszteri biztos szerint ha az elmúlt másfél évből az ÁSZ ennyi szabálytalanságot tárt fel, akkor meg kell vizsgálni a Kolompár Orbán elnök irányítása alatt zajlott elmúlt nyolc évet is, ezért kezdeményezi az átfogó vizsgálat megindítását.

Vizsgálata alapján a számvevőszék a büntetőeljárások megindítása mellett jelentésében azt javasolta, hogy a közigazgatási és igazságügyi miniszter intézkedjen az OCÖ éves költségvetési támogatásai felhasználásának felülvizsgálatáról, a szabálytalanul elszámolt mintegy 10,5 millió forint támogatási összeg visszafizettetéséről, a nemzetgazdasági miniszter pedig rendelje el a kisebbségi önkormányzat gazdálkodásának átfogó adóellenőrzését.

Az ÁSZ-jelentés tartalmazza, hogy 2010. január 15-én a Vám- és Pénzügyőrség Dél-alföldi Regionális Nyomozó Hivatala az önkormányzat 2009. évi pénzügyi iratanyagait, pénzügyi dokumentációit lefoglalta, így nehezítette az ellenőrzést, hogy a gazdálkodást megalapozó közgyűlési döntéseket, az önkormányzat működését és gazdálkodását alátámasztó iratokat rendezetlen formában, többnapos késedelemmel, hiányosan bocsátották a helyszíni ellenőrzést végzők rendelkezésére.

Kolompár Orbán OCÖ-elnök ellen három ügyet egyesítve zajlik eljárás a Kecskeméti Városi Bíróságon: jogosulatlan gazdasági előny megszerzésével, magánokirat-hamisítással, sikkasztással, valamint az európai közösségek pénzügyi érdekeinek és a számvitel rendjének megsértésével vádolják. A tavaly novemberben megkezdett tárgyalás az önkormányzati választások után, október 6-án folytatódik.

Az Állami Számvevőszék legutóbb az OCÖ 1999. január 1. és 2003. június 30. közötti időszakát vizsgálta, annak eredményeként pályázati támogatások jogtalan igénybevétele, valamint a számviteli fegyelem megsértése miatt ismeretlen tettes ellen szintén feljelentést tett.

Farkas Flórián, a Lungo Drom vezetője 1995 áprilisától 2003 márciusáig volt az OCÖ elnöke, őt követte Horváth Aladár, a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke, három hónapig vezette az 53 fős testületet, majd 2003 júniusától Kolompár Orbán látja el - már második ciklusában - az OCÖ elnöki tisztségét.

Az akkori vizsgálat megállapította, hogy az országos önkormányzat vagyonának értéke a vizsgált időszakban nyolcvan százalékkal csökkent. A pályázati támogatások elszámolásakor ugyanazon számlákat három-négy támogatónak is benyújtották, ezáltal jogosulatlanul jutottak 2000-ben és 200-ben csaknem kétmillió forinthoz. A pénzgazdálkodásban a szabályszerűség, a célszerű és takarékos gazdálkodás követelménye nem teljesült, több ponton sérült a számviteli fegyelem, ugyanis a kifizetésekkor nem vonták le a személyi jövedelemadót, a programtámogatásokat elszámolási kötelezettség nélkül fizették ki.