2024 March 28., Thursday/Hajnalka napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Vizsgálatot indít a kisebbségi ombudsman
2010. 05. 19. 00:00

"a kisebbségi önkormányzati választásokon továbbra sincsenek meg a jogi garanciái annak, hogy valóban a kisebbségi közösségek válasszák, illetve alakítsák meg saját önkormányzataikat".

Kállai Ernő hivatalának közleménye szerint szerdán folytatódott a szakmai egyeztetés az országos kisebbségi önkormányzatok elnökei és a kisebbségi ombudsman között.

A II. Kisebbségi Kerekasztal ülésén Kállai Ernő a közelgő települési kisebbségi önkormányzati választásokkal kapcsolatban problémának nevezte: "a kisebbségi önkormányzati választásokon továbbra sincsenek meg a jogi garanciái annak, hogy valóban a kisebbségi közösségek válasszák, illetve alakítsák meg saját önkormányzataikat".

Közölte: ezért vizsgálatot indít, amelynek célja, hogy részletesen ismertesse a választási előkészületek, a választói jegyzék összeállítása, a jelöltállítás, a kampány és a szavazás lebonyolításának tapasztalatait. A vizsgálat során elemezni fogja a választási eredményekből levonható következtetéseket és ezekkel összefüggésben kimutatja a jogi szabályozás hiányosságait, majd megteszi az azok orvoslásához szükséges javaslatokat.

Kállai Ernő a közszolgálati médiumok segítségével szeretné eljuttatni a vizsgálattal kapcsolatos felhívását a kisebbségi közösségek tagjaihoz, hogy ezáltal mindenki részletes és megfelelő tájékoztatást kapjon a kisebbségi önkormányzati választások részleteiről.

Az ombudsman a szakmai fórumon ismertette a nemzeti és etnikai kisebbségi nevelés-oktatás területén indított átfogó vizsgálatának egyes kérdéseit is, ugyanis 2010-ben több évre szóló, a kisebbségi nevelés és oktatás teljes vertikumát érintő vizsgálatot indított.

A vizsgálat keretében az országgyűlési biztos át kívánja tekinteni a nemzetiségi, kisebbségi nevelést, nevelést-oktatást folytató óvodák, általános iskolák, szakiskolák és középiskolák, valamint a nemzetiségi óvónő- és tanárképzés helyzetét. Az ombudsman vizsgálja azt is, hogy a tényleges állapot mennyire felel meg a jogszabályi követelményeknek, illetve a gyakorlat alapján szükség volna-e a kisebbségi nevelés-oktatás jogi környezetének megváltoztatására.