2024 April 26., Friday/Ervin napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Roma nőknek készül nadrág
2008. 12. 18. 00:00

Egy foglalkoztatási program megvalósítását már régóta terveztem, ezért is jelentkeztem és vettem részt nagy érdeklődéssel az OFA szociális gazdaság témakörben tartott képzéssorozatán.

Az Országos Foglalkoztatási Közalapítvány (OFA) Szövetkezz/2007 címen hirdetett meg hátrányos helyzetű emberek számára munkahelyteremtő programot. Ennek nyomán Te, Romani Divat Stúdió néven, nyertes projektet bonyolíthatsz a közel jövőben. Mik voltak az előzmények? Miben látod a szövetkezeti forma előnyeit?

A projekt gyakorlati megvalósítását - ami februárban indul - több mint másfél éves előkészítő munka előzte meg. Ez idő alatt (2007 elejétől) részt vettem az Országos Foglalkoztatási Közalapítványnak (OFA) a szociális gazdaságot támogató programjain (OFA-ROP Hálózat), a témával foglalkozó különböző tréningeken, rendezvényeken, konzultációkon. Itt ismerkedtem meg a szociális gazdaság elméletével, nyugat-európai formáival, trendjeivel, egyes projektekkel, valamint a szövetkezeti mozgalommal, azon belül a szociális szövetkezetekkel, a benne rejlő lehetőségekkel.

Egy foglalkoztatási program megvalósítását már régóta terveztem, ezért is jelentkeztem és vettem részt nagy érdeklődéssel az OFA szociális gazdaság témakörben tartott képzéssorozatán. Az ott hallottak erősen inspiráltak és hozzásegítettek a projekt kidolgozásához.

Úgy gondolom, hogy a szociális szövetkezet, mint szervezeti forma biztosítani tudja az egyéni hátrányok, nehézségek mellett is egy kreatív munkacsoport létrejöttét, jogi és működési feltételeit. Valamint rendkívül fontosnak tartom, hogy a program segítségével a tartósan munkanélküli személyek hosszú távon munkához jutnak.

Kik alkotják a szövetkezeteteket, milyen szempontból minősülnek hátrányos helyzetűnek?

Az alapító tagok a tevékenységhez szükséges szakirányú végzettséggel rendelkező munkanélküli szakemberek, akik közül a roma származásúak egyrészt maguk is érintettek a szövetkezet céljainak megvalósításában, másrészt jól ismerik a saját közösségüket érintő társadalmi, kulturális problémákat. A nem roma származású alapító tagok sorstársak a tartós munkanélküliségben, a hátrányos nemi megkülönböztetésben, a társadalmi elszigeteltségben, a kényszerű szellemi alulteljesítésben, egyéni kvalitásaik meg nem élésében.

Honnan az ötlet, hogy épp cigány stílusú ruhákat terveztek?

Roma származásom révén egyrészt magam is érintett vagyok, másrészt jól ismerem a közösségemet érintő társadalmi, kulturális problémákat. Azt vettem észre, hogy nagyon nehéz helyzetbe kerülünk akkor, amikor megakarunk feleni saját viseleti - kulturális elvárásainknak, hiszen tulajdonképpen nincsenek olyan termékek amelyek ezeket a szempontokat figyelembe vennék. Már az ötvös tanuló éveim alatt megszületett az egyedi tervezésű, kifejezetten romáknak szóló ékszereket készítő műhely gondolata, amely végre a választás lehetőségét kínálja egy alapkollekció és katalógus elkészítésével. Ezt az alapötletet gondoltam tovább a Romani Divat Studió program keretein belül. Kiszolgálni azt az igényt, amely a tradiciók követése mellett szeretne megfelelni a mai modern kor elvárásainak is.

Szerinted, kihalófélben van a cigány népviselet hasonlóképp a cigány zenéhez?

Inkább azt mondanám, hogy átalakulóban van. Az látható, hogy a romák egy eléggé felismerhető és beazonosítható öltözködési trendet tartanak, aminek nagyon is megvannak a stílus jegyei, aminek a formán kívül tartalmi üzenetei vannak, hogy mondjak néhányat pl. az életöröm, a vidámság, a nőiesség hangsúlyozása, a titokzatosság, a férfiasság, az elegancia, a nagyvonalúság.

A cigányoknak van e régi, illetve újabb stílusú népviselete szerinted?

A válasz megadásához sok szempontot végig kell vezetnünk: hány különböző csoportról beszélhetünk nyelvi és földrajzi kontextusban, milyen jellemzőket, azonosságokat, különbözőségeket állapíthatunk meg, és így tovább. A kérdésedre a korrekt válasz az, hogy a különböző cigány és romani csoportok esetében külön-külön kell vizsgálni a kérdést. Azt kell mondanom, hogy a saját csoportomon, az oláhcigányokon belül, az öltözködési hagyományok, főbb szabályok megmaradtak, csupán kissé más formát kaptak, de még mindig egy rendkívül karakteres, a tradíciókat magán viselő, jellegzetes stílusról beszélünk. Tegyünk egy kísérletet! Meggyőződésem, hogy ha nem látjuk a ruha viselőjét, akkor csupán az összeállítás alapján is egyértelműen meglehet határozni, hogy a viselője roma vagy nem roma, mivel tipikus stílus jegyek vannak jelen.

A tervezés során autentikus, tipikus rózsás hosszú szoknyához nyúltok vissza, mondjuk a hölgyek esetében? Milyenek lesznek, mondjuk a díszítő elemek, vagy a színhasználat?

Tradíció és modernitás ez a két fő jellemző. Mindez majd kiderül az első bemutatón, ahová mindenkit nagy szeretettel várunk majd tavasszal.

Meg tud e jelenni a kollekciókban a cigányságon belüli egyes csoportok különböző viselete?

Természetesen, erre törekszünk is. Erre már a gyűjtőmunka során is nagy hangsúlyt fektettünk.

Nem megy e homlokegyenest szembe a cigány hagyományokkal az, ha cigány nők részére nadrágot terveztek?

Nadrágot ma is azok a cigány nők viselnek, akik számára ez megengedhető. A választás joga mindenkit megillet így a roma nőket is. Vannak, akik hordják és vannak, akik elutasítják attól függően, hogy melyik közösségben élnek. Hozzáteszem, hogy az egyik legizgalmasabb ruhadarab a nadrág, sok lehetőséget látok benne.

Egy-egy kollekció esetében a cigány és a magyar népviselet közötti hasonlóság vagy különbözőség szerepet kap -e?

Igen, kifejezetten célom, a két kultúra egymás mellett élését, egymás kiegészítését, egymás segítését, egymásból való építkezését prezentáló termékek elkészítése. Nagyon bízom abban, hogy romák és nem romák egyaránt megtalálják majd a számukra kedves darabokat.

A cigány stílusú kollekció milyen célközönségnek készül: hölgyeknek, fiataloknak, idősebbeknek, férfiaknak? Lesz e hétköznapi használatra, vagy csak kimondottan alkalmi viseletet terveztek?

Mivel ez egy kielégítetlen piac, hosszútávon szeretnénk mindenkihez eljutni. A termékpaletta sokszínű: szeretnénk egy női-, és gyermek ruházati alapkollekcióval, női-, férfi-, és gyermek kiegészítőkkel valamint egy női-, férfi-, és gyermek ékszerkollekcióval indítani. A tervezési folyamat fontos része az egyedi, kézműves jelleg érzékeltetése, ennek érdekében iparművészeket vonunk be a tervezésbe. Az alaptevékenységünket kiegészítő szolgáltatásokkal bővítjük. Ilyen pl. az egyedi, személyre szabott ruhák, kiegészítők és ékszerek tervezése, elkészítése, valamint a meglévő, a vásárló által hozott, vagy nálunk vásárolt termékek átalakítása, méretre igazítása. Kiemelt piacként kívánjuk kezelni mind a termékskála, mind pedig a szolgáltatások tekintetében a roma közösségekben nagy jelentőségű családi ünnepekhez (esküvő, keresztelő, kéretés, temetés) kapcsolódó fogyasztói igények kielégítését.

A ruhatervezéstől kezdve, a kollekciók előállításán keresztül, egészen az értékesítésig bezárólag, minden munkafázist a Szövetkezet fog ellátni?

Így van. A porgram több egymásra épülő, ill. egymást kiegészítő tevékenységből áll: egyrészt egy kreatív tervező műhelyből, ahol a desing munkálatok folynak, ahol megszülethetnek az egyedi tervezésű, tradicionális elemeket magukon viselő modern, trendi ruhák és kiegészítők tervei, másrészt egy varrodából, ahol legyártásra kerülnek a ruhák és kiegészítők, az egyedi, zsűrizett iparművész termékek, harmadrészt egy ötvös műhelyből, ahol elkészülnek az ékszerek és negyedrészt a betanulást követően, otthon a családban végezhető termelésből. Gondolva itt arra, hogy a szövetkezet alapító tagjai alkalmazni kívánják a rugalmas munkaidő elvét, melyre mindenkinek szűksége van, hiszen mindannyian nők és ketten anyukák is, így egyszerre két "állást" is el kell látniuk főállásban. Ezért lehetőséget kívánunk biztosítani az otthon végezhető munkavégzésre is. Mindehhez jön hozzá az egységes PR és marketing stratégia.

Ruhákat szeretnétek előállítani vagy divatot, szeretnétek teremteni?

Egyértelműen divatot szeretnénk teremteni.

Ha egy külvárosi telepi cigány családot arról kellene meggyőznöd, hogy vásároljon az általatok előállított termékekből, akkor milyen érvekkel győznéd meg őket?

Az érv maga a termék lesz, az, amit látni fog. Érezni fogja, hogy ez neki szól. Ha tetszik, akkor megveszi. Ez ilyen egyszerű! Természetesen a döntést elősegítheti még egy széles, de igényes termékkínálat és a célzott árpolitika.

Eddig cigány gyermekek - és velük foglalkozó pedagógusoknak szánt újság (Glinda) szerkesztésén dolgoztál, most valami egészen más irányt vettél. Minek köszönhető ez?

Sok-sok éve foglalkozom a közösségemet érintő kulturális és oktatási kérdésekkel: főszerkesztője vagyok a Glinda Roma Gyermek és Ifjúsági Magazinnak, amelyben kollegáimmal népismereti témákat (történelem, nyelv, irodalom, képzőművészet, zene) dolgozunk fel kéthavonkénti megjelenés mellett.

Nem más irány, ugyanaz: értékmegőrzés, az ismeretek átadása, közvetítése. Azt kell mondanom, hogy ez az, ami érdekel, ez az, ami inspirál, ami megmozgat és feladatot jelent. Úgy gondolom, hogy egy olyan gazdag kultúra tagja vagyok, amit sajnos még nagyon kevesen ismernek. Szeretném, ha ez megváltozna!