2024 May 08., Wednesday/Mihály napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Együtt tanul a család
2008. 10. 01. 00:00

A szervezet több mint egy tucat sikeres tender benyújtását követően, 2005-ben már rutinos pályázatíróként jelentkezett a Tanoda program keretében kiírt uniós pénzek hasznosítására.

Érdemes volt három évvel ezelőtt bele vágni a programba, hiszen ennek köszönhetően mintegy 25 százalékkal nőtt az általunk oktatott diákok tudásszintje, megemelkedett a középiskolába járó roma gyerekek aránya, s több, általunk patronált fiatalt fölvettek különböző felsőoktatási intézményekbe" - vázolta röviden a pályázat kézzelfogható eredményeit Sztojka László, a Baxtale Roma Egyesület elnöke.

A szervezet több mint egy tucat sikeres tender benyújtását követően, 2005-ben már rutinos pályázatíróként jelentkezett a Tanoda program keretében kiírt uniós pénzek hasznosítására, az "Arany Háromszög Tanoda" nevet viselő elképzeléseivel. Az év végére eldőlt, hogy az egyesület közel 19 millió forintnyi támogatást nyert el, ráadásul még önrészt sem kellett biztosítania a program elindításához. A sikerhez garanciát jelentett, hogy az elnyert összeg fölhasználásáról a szervezet szakmai menedzsmentje döntött, s a szervezett programok döntő többségének részleteit is maguk állították össze - a helyi pedagógusokkal karöltve. A részletes programok ismeretében a szakmai vezető választotta ki munkatársait is. Emelte a képzések színvonalát, hogy folyamatosan együttműködtek a gyermekeket küldő iskolákkal, így heti rendszerességgel tudtak egyeztetni a tanulók fejlődéséről.

Az elnyert támogatással az volt a céljuk, hogy az egyesület kezelésében lévő helyiségekben olyan sokoldalú képzéseket indítsanak el, amelyek lehetőséget adnak a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek fölzárkózására. De a program nem merül ki egyfajta korrepetálásban, hanem olyan szerteágazó, iskolán kívüli képzésről van szó, amelyben - az iskolai előmenetel javítását célzó oktatáson túl - a cigányság kulturális értékeit megőrző és bemutató rendezvények is helyet kapnak. Míg az iskolai jellegű oktatásra a tanítási időn kívül, a hétköznapokon kerül sor, addig a nagy sikerű közösségi rendezvényeket inkább a hétvégén tartják.

A képzésben részt vevő gyermekeket részben felhívás, részben személyes megkeresés útján választották ki: mindazok részt vehettek, akik az előre meghatározott szakmai szempontrendszernek eleget tettek. Az így kialakult 52 fős csapat kézműves, informatikai, fejlesztési és felzárkóztatási, lovári nyelv, hagyományőrző, valamint drámaszakkörben gyarapíthatta kulturális ismereteit. A program nem lehetne teljes és igazán hatékony sem, ha a gyerekek mellett nem vonnák be a szülőket, illetve a diákok közvetlen környezetében élőket.

Kérdésünkre, hogy milyen közösségi programokat szerveztek, Sztojka László elmondta: a szülők vezetésével roma tánc- és zeneszakkört indítottak, s szintén a szülők számára egészségügyi klubot is szerveztek. Tovább színesítették a palettát a nyári táborozások, a sportmérkőzések és a lovas terápia alkalmazása. Külön kiemelte a szervező a más tanodáknál tett látogatások jelentőségét, ezek során ugyanis szakmailag is tapasztalatot cseréltek. Bár 2008 februárjában lejárt a pályázati támogatás, a foglalkozások továbbra is zajlanak, s az egyesület eltökélt szándéka, hogy a megjelenő újabb pályázatokon ismét indulni fognak. Sztojka László büszke arra, hogy a képzésben részt vevő, halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek tanulási nehézségei megszűntek, iskolai előmenetelük zökkenőmentessé vált. Miután a kialakított tanodarendszer igen hatékonyan működik, ezért szerinte szükség lenne az intézményesítésére.