Gyurcsány Ferenc miniszterelnök kizárólag kortárs cigány festők képeit vitte magával Kínába, ahol hosszú idő után először magyar kulturális évad vette kezdetét.
Hogy cigány festőknek helyük van-e a legjobb kortárs magyar képzőművészek  között, nem tisztem megállapítani, és nem is tudom megítélni. A nagy számok  törvénye alapján azonban ez nemcsak nem zárható ki, de valószínűsíthető is. De  hogy egyedül ők reprezentálják a nemzetet, amikor az teljességében,  sokszínűségében mutathatná meg magát a világ legnépesebb és leggyorsabban  fejlődő országában, az kultúrpolitikai szempontok alapján elképzelhetetlen és  értelmezhetetlen. 
Gyurcsány  Ferenc azonban már jó ideje identitáspolitikát folytat. Mindent elkövet azért,  hogy a magyar társadalmat kisebbségekre bontsa szét, őket szembeállítsa a  többséggel, az ellentéteket bármi áron kiélezze, majd a gyengébbek  védelmezőjeként, istápolójaként lépjen fel. 
A módszer rövid távon hatásos és  eredményes is lehet. Mert állandó konfliktusokat generál, s mert látványosan  felsorakoztathatóak vagyunk egy-egy valóságosan vagy virtuálisan megtámadott  kisebbség mögött. Csakhogy a túlfeszített identitáspolitika súlyosan rombol,  amikor kiderül, hogy a bolondját járatják velünk, s a média - elsősorban a  televíziók és az internet - hatalmával óriásra duzzasztott jelenség valójában  törpe. Vagy még az sem. 
Az  összetartozás érzése, az egymásba vetett hit s a közbizalom sérül súlyosan  ilyenkor. Nehezen gyógyíthatóan. 
Az őszödi beszéd kiszivárgása óta azonban  tudjuk, hogy Magyarország regnáló miniszterelnökének ez számít a legkevésbé.




