Jó, ha az ember ismeri a gyökereit. Ezerszer hallott történetek a vasárnapi ebédnél, rongyosra lapozott fotóalbum a nagyi szekrényéből, összeáll a családi legendárium.
A '93-as törvény abból indult ki: egy jogállam nem tesz különbséget polgárai  közt. A kisebbségi képviselő-testületek megválasztásakor lakóhelyén bárki  lehetett választó és választott bármely megalakuló nemzetiségi önkormányzatban.  Külön szavazólapon ikszelhettünk egy kisebbségre és annak öt jelöltjére. De ha  akartuk, magunk is jelöltté válhattunk anélkül, hogy közösségi kötődésünket  bárki firtatta volna. 
"A törvény  kollektív jogokat adott a velünk élő népcsoportoknak, hogy ügyeik intézését  kezükbe vegyék, kulturális autonómiájukat megőrizzék - mondja Heizer Antal, a  Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Hivatal elnöke. - A '94-es választások után létre  is jött közel nyolcszáz kisebbségi képviselet. Ám a jogalkotó elképzelései csak  részben valósultak meg." 
Az  történt, hogy a joggal visszaélve, egyesek kifejezetten azzal a céllal hoztak  létre "álkisebbségi" szervezeteket, hogy azok indíthassák jelöltjeiket a  választásokon. Nemzetiségi önkormányzatok alakultak olyan településeken, ahol a  képviselt etnikumnak híre-hamva sem volt. Az állami működési költség, a  pályázati pénz, az önkormányzat által nyújtott támogatás megérte az  önszerveződést. Tódultak a lelkes önjelöltek, akik életük delén ismerték fel  nemzeti hovatartozásukat. Emlékszünk Lányi Zsolt egykori kisgazda-képviselő  esetére, aki pártjának bukása után lelt rá erdélyi örmény gyökereire. El is  indult Budapest V. kerületében, hiába tiltakozott az Országos Örmény  Önkormányzat. Egy borsodi falu focicsapata azzal hozta létre a helyi német  testületet, hogy ők szimpatizálnak a Bundesligával. 
A törvény szellemének megcsúfolására  iskolapéldát a sajtóban elhíresült "jászladányi eset" szolgáltatott. A  településen konfliktus keletkezett a helyi roma kisebbség és a többség egy  csoportja között. Az ok: a falu polgármestere az általános iskola felújított  szárnyát alapítványi tanintézetté kívánta átalakítani, azzal érvelve, hogy "az  egyre súlyosabb fegyelmezési problémák miatt" sok szülő elégedetlen az  oktatással. A helyi roma képviselet vezetője a tervet cigányellenesnek  bélyegezte, a falu első embere az iskolaválasztás szabadságát hangoztatta.  
Több per indult, s amikor a  helyi roma közösség a cigánytelep szomszédságában működő illegális  szemétlerakóval sem kívánt együtt élni, betelt a pohár. A vezetés jogi úton  "oldotta meg" a nemzetiségi problémát. A 2002-es választáson a Cigány Kisebbségi  Önkormányzat jelöltjeként elindult a polgármester hitvese és négy "elvbarátja",  s őket a nem roma többség felhatalmazta a "nehezen kezelhető" etnikum ügyeinek  képviseletére. Hogy a roma képviselet tagjai közül igazán csak egy vallotta  magát romának, senkit sem zavart. Tán csak a romákat. "Módosítanunk kellett a  törvényt - ismeri el Heizer elnök. - Uniós csatlakozásunkkal változtak az  alkotmány rendelkezései: a kisebbségi önkormányzatokat kizárólag saját  tagjaiknak kell létrehozniuk. A kérdésre, hogy ki tartozik az adott közösséghez,  az önálló kisebbségi névjegyzék ad választ." 
2006. június 1-je és július 15-e között  írásban nyilatkozhatunk hovatartozásunkról, a névre szólóan megküldött  nyomtatványon. A helyi választási bizottság akkor tűzi ki a választást az adott  településen, kerületben, ha ott legalább harminc, kisebbséghez tartozó  választópolgár regisztráltatja magát. Nem lehet függetlenként próbálkozni. Csak  olyan szervezet színeiben indulhatunk, amelynek alapszabályában szerepel az  adott kisebbség képviselete. A választói névjegyzékre való feliratkozás  önkéntes. A jog abszolutizálja az egyén nyilatkozatát. Semmit sem kell igazolni,  szavainkat nem vonhatja kétségbe senki. 
Továbbra is kérdés: az új rendszerben mi  tarthatja vissza a "hobbikisebbségeket" a szabályok kijátszásától. "A független  jelölti státus megszüntetése után feltehető, hogy valódi közösségek tagjai  indulnak - véli Heizer Antal. - A jelölteknek írásban kell beszámolniuk  nyelvtudásukról, eddig betöltött tisztségeikről. Ez nyilvános. A falvakban  ismerik egymást az emberek. Tudják: hányan, kik tartoznak egy-egy nemzetiséghez.  Viszszaélésre a nagyvárosokban lehet számítani. Az "etnobiznisz" ellen szól az  is, hogy a törvény az ellátott feladat nagysága és a képviseltek száma alapján  nyújt támogatást. Az iskola, könyvtár, múzeum fenntartása sokba kerül. Az  érintetteknek meg kell tanulniuk: valós teljesítmény nélkül nehezebb pénzt  szerezni." 
"Elfogadhatatlan,  hogy a törvény kizárja a választói névjegyzék összeállításából az érintett  népcsoportot - fogalmazza meg fenntartásait Kaltenbach Jenő, a kisebbségi jogok  országgyűlési biztosa. - Egy példa: amikor az állam szociális támogatást nyújt,  ki dönt arról, ki a rászoruló? Az állam. Különben mindenki rászoruló lenne. Nem  megoldás, hogy az egyén nyilatkozatára alapozzuk a közösséghez való tartozást.  Ha otthon azt mondom, hogy ghánai vagyok, miközben nem, kinevetnek. Bármit  állíthatok, amíg a magánszféráról van szó. De amint államilag garantált jogok  kapcsolódnak kijelentésemhez, azt ellenőrizni kell." Megjegyzendő: a 2004-ben  elfogadott törvényből a Fidesz nyomására fontos passzusok kimaradtak. A kormány  javaslata megegyezett Kaltenbach ajánlásával: állítson fel minden országos  kisebbségi önkormányzat települési jegyzéket. Jelölje meg, hol élnek tagjai. E  helyeken a kisebbség polgárai közül létrejött volna egy háromtagú  "névjegyzékbizottság", amely meghatározott kritériumok alapján, vétójoggal  felvértezve dönthetett volna a jelöltekről. Az új rendszer is a visszaélőket  bátorítja - mondja az ombudsman. "Egy életen át lobogtatják majd az  identitásukat igazoló állami papírt, amely nyilatkozatukon alapul. Azok viszont,  akiket a történelmi atrocitások emléke bizalmatlanná tett minden állami  intézménnyel szemben, el sem jutnak a szavazófülkéig." 
"Máig több mint tízezer roma vetette fel  magát a választói névjegyzékbe. Komoly eredmény - mondja Kolompár Orbán, az  Országos Cigány Kisebbségi Önkormányzat elnöke. - Kongatták a vészharangot a  regisztrációtól való félelmet emlegetve. Mi, cigányok hajlamosak vagyunk  népünkben pánikot kelteni. Főként azok élnek ezzel, akik kikerültek a roma  politikából. Elemi érdekünk a kisebbségi szervezetek létrehozása. A roma civil  szféra haldoklik. Pártérdekeknek alárendelve nem töltheti be a szerepét. A  szavazás napján személyesen fogjuk ellenőrizni: ki szavaz, ki választható."  
"Kezdettől elleneztük a törvény  módosítását - szögezi le Pavlov Milica, az Országos Szerb Önkormányzat elnöke.  
- Aki csalni akar, így is  megteheti. A jogalkotó nem találta meg a módszert, amellyel a kitűzött célt  elérhette volna. Az emberek nem szeretnek "listákra" kerülni. Akkor sem, ha  azokat a választás után megsemmisítik. A regisztráció sok idős embert távol tart  majd a szavazástól. Sokaknak fogalmuk sincs az új eljárásról. Élből eldobták a  postán érkező nyilatkozatot, vagy rosszul töltötték ki." 
A jogvédelem hevében alig esett szó a  törvény erényeiről. Pedig vannak ilyenek is. Több jogot, autonómiát ad az új  szabály a kisebbségeknek. Ha bármely országos önkormányzat kéri, a fenntartó  köteles a finanszírozással együtt a szervezet kezelésébe adni azon országos  intézményeket, amelyek az adott közösségnek fontosak. 2008-tól a kisebbségek  országos testületei költségvetési szervként működnek. Rájuk is vonatkoznak az  üvegzsebszabályok. "Szokniuk kell a kisebbségek képviselőinek, hogy nemcsak  csip-csup ügyben döntenek - mondja Heizer elnök. - Aki iskolafenntartó, ügyelnie  kell a gázárakra, az összeférhetetlenségi szabályokra, vagyonnyilatkozatot kell  tennie. Nincs már olyan, hogy összeveszünk és megszűnünk."





