Vas Erzsébet történelem tanár, az általános iskola könyvtárosa azokat a pedagógusokat hívta össze, akik Csobánkán, illetve az ország más településein roma gyerekeket tanítanak.
Vas Erzsébet történelem tanár, az általános iskola könyvtárosa azokat a  pedagógusokat hívta össze, akik Csobánkán, illetve az ország más településein  roma gyerekeket tanítanak. Erre a feladatra a korábbi évtizedekben képzettségük  okán természetszerűleg elsősorban a magyar pedagógusok vállakozhattak, azonban a  tanulási lehetőségeket kihasználva egyre több cigány származású fiatal választja  a pedagógus pályát. Munkájuk azért is különösen nehéz, mert csak igen kis  mértékben motivált gyerekek szemét kell kinyitni a tudásra, s sok olyan  gyerekeket kell a rendszeres munkára szoktatni, akik - a szülők munkanélkülisége  következtében - maguk is rendszertelenül élnek. 
A cigány értelmiség  gyakran rendez Magyarországon konferenciát. Az állandó meghívottak között  szerepel Choli Daróczi József, Lakatos Menyhért, Rostás Farkas György, Bogdán  Béla. Õk mind író és tanító emberek, ha tetszik lámpások, akik egyfolytában azon  fáradoznak, hogy mentsék a cigány értékeket s ugyanakkor közvetítsék a magyar  társadalom értékrendjét. 
A csobánkai konferencia önvizsgálattal  kezdődött. Choli Daróczi József költő, aki maga is cigány nyelvet oktat a Cigány  Kulturális Központban a roma közösségek széthullásáról beszélt, amely azt  eredményezte, hogy a romák nem látják önmagukat és nem látják a közös  problémáikat. A cigányok - folytatta a megkezdett gondolatot Raduly József -  könnyen áldozataivá válnak a forradalmi robbanásoknak, így az időközönkénti  rendszerváltozásoknak is. 
A l00 tagú cigányzenekar elnöke szerint ma a  cigányság Magyarországon a posványban él. Ezen kell változtatni! Arról azonban,  hogy ezt miként kell megtenni, Raduly József nem beszélt. A Roma Diplomások  Országos Szövetségét Náday Gyula képviselte a tanácskozáson. Nehezményezte, hogy  a roma értelmiség még mindig adós a roma népismereti tankönyv elkészítésével,  amelyet az elképzelések szerint minden magyarországi középiskolás tananyagába  beépítenének. Õ is úgy látja, hogy a jelenleginél még több könyvtárra, illetve a  pécsin kivül még több főiskolai tanszékre lenne szükség, ahhoz hogy a  cigányokkal kapcsolatos ismeretek minél szélesebb körben ismertté váljanak.  
A találkozó egyik legfelkavaróbb előadását a 20 éve Pécsett tanító  Gidányi Orsós Erzsébettől tartotta, akit hallgatván, az volt a benyomásom, hogy  a cigány gyermekek oktatásának módszere évtizedek óta jottányit nem változott.  Orsós Erzsébet elmondta, hogy ezeket a gyerekeket mind a mai napig úgy kezelik,  mintha fogyatékosok lennének. Magyarország déli régiójában - Baranyában - sok  olyan település van, ahol az iskolában 8O% fölötti a cigány gyerekek száma. Õket  nemzetiségi gyerekként kezelik, több pénz is jut a tanításukra, ám a speciális  órákon leggyakrabban, a népismeret tanítása helyett, felzárkóztatás folyik.  
Bogdán Béla, a Kaji Jag Nemzetiségi Szakiskola igazgatója azokról a  fiatalokról szólt, akik sikeresen elvégezték az általános iskolát. Sokan lesznek  közülük kőművesek, ácsok, szobafestők és mázolók, ám a Magyarországon  megszerzett szakmai tudással külföldön nem mennek sokra. Ugyanis, ha hiszik, ha  nem idehaza nem oktatják azokat a technológiákat, amelyekkel a szakmunkások  versenyképesek lehetnek a nagyvilágban. Ez egyébként sajnos nemcsak a roma  szakmunkásfiatalok esetében van így. Az új szakmák között szerepel az  informatika, amelyet a Kaji Jag nevű iskolában a gyerekek jól megtanulnak. Az  elhelyezkedésnél azonban a bőr színe még mindig hátrányt jelent! 
Mindezt  végighallgatta Mohácsi Viktória, az Oktatási Minisztérium mésfél éve kinevezett  oktatási biztosa is. Õ is fontosnak tartotta, hogy a cigány gyerekeket kiemeljék  a mostani szegregált környezetükből, oly módon, hogy felszámolják a cigány  osztályokat. A közoktatási törvénybe nemrég bekerült egy passzus, amely  megtiltja az évtizedek óta működtetett szegregált oktatást. Mohácsi Viktória  elmondta, hogy fokozatosan bővítik az óvódai férőhelyeket, illetve azt, hogy az  Arany János tehetséggondozó program keretén belül minden arra érdemes diákkal  külön mentor foglakozik majd. A tárca nemrégiben megmérette a 6 éves gyerekek  szókincsét. A felmérés szerint nem volt különbség a roma és nem roma gyerekek  szókincsében, ami az oktatási biztos szerint azt sugallja, hogy a roma gyerekek  képesek arra, hogy az első osztálytól kezdve a magyar gyerekekkel együtt  tanuljanak. 
Tudósítói munkám során számtalan roma konferencián vettem  részt, mindarról, ami a hétvégén Csobánkán elhangzott, sokszor hallottam már.  Egy mondat azonban, amely - ha jól emlékszem - Mohácsi Viktória szájából  hangzott el, bennem is sokáig megmarad: "A madarak is vándorolnak, mégis  megélnek!" Lehet, hogy ezt így kell felfogni? 





