Decemberben félbemaradt a roma tanulók ösztöndíjának utalása, mert a közalapítványnak elfogyott az erre szolgáló kerete.
Decemberben félbemaradt a roma tanulók ösztöndíjának utalása, mert a közalapítványnak elfogyott az erre szolgáló kerete.
Bár korábban Teleki László romaügyi politikai államtitkár többször is kijelentette, hogy az idei tanévre egymilliárd forintos ösztöndíjkeret áll rendelkezésre, a támogatások elbírálásával és utalásával megbízott MACIKA-nál az első félévre esedékes félmilliárd alig több mint feléből gazdálkodhatott.
A hiányzó összeg fedezetéről decemberben azután döntött a kabinet, miután kiderült, hogy kiürült a közalapítvány kasszája. Erre a 2000-ben elfogadott kormánygarancia adott lehetőséget, amely szerint egyetlen pályázó sem eshet el a támogatástól, ha megfelel a pályázati kiírásnak. Ehhez pedig minimum 3,5-ös tanulmányi átlagra, illetve a pályázatban meghatározott adatlapok és dokumentumok csatolására van szükség.
A MACIKA mintegy huszonkétezer ezer roma diáknak fizet ösztöndíjat az általános iskolától az egyetemig bezáróan. Az előző tanévhez képest a 2003/2004-es tanévben már közel kétszer annyian jogosultak a közalapítvány ösztöndíjára. Akik eddig nem kapták meg támogatásukat az év első hónapján várhatják ösztöndíjukat - ígérte Lázók Anikó.
___________________________________________________________________________
A legkülönbözőbb felmérések, köztük az európai összehasonlítással szolgáló PISA 2000 felmérés azt mutatja, hogy a magyar oktatási rendszer az európaiak közül a legkevésbé biztosít egyenlő esélyeket az alacsonyabb iskolai végzettségű, a kulturális javakkal kevésbé ellátott, és a szegényebb családokból származó gyermekeknek. Más felmérések szerint ma egy roma gyermekeknek 50-szer kisebb az esélye a diploma megszerzésére, mint nem roma társainak. Kutatások szerint minden ötödik roma gyermek az értelmi fogyatékosoknak fenntartott kisegítő oktatásba kerül, miközben a világátlag három százalék alatti. Emellett 700-nál több elkülönített "cigányosztály" működik Magyarországon, és a normál tantervű osztályokban tanuló roma diákok egyharmada olyan iskolába jár, amelynek anyagi és pedagógusellátottsága az átlagnál alacsonyabb volt, és kisebb a szaktanárok által megtartott órák száma.
___________________________________________________________________________