2024 April 19., Friday/Emma napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

RPM: Nyílt levél a Belügyminiszterasszonynak
2003. 12. 19. 00:00

Arra kérjük Önt, szíveskedjék mérlegelni érveinket, különös tekintettel arra, hogy a névjegyzék bevezetése jóval több visszásságot okozhat.

A nemzetiségek országos önkormányzatai közül a cigány képviselet - melynek legitimitásával kapcsolatban aggályok merülnek fel - igen szerény többséggel, 19 igen, és17 nem szavazatarányban a névjegyzék bevezetését támogatja. Fontos megjegyeznünk, hogy a legnagyobb lélekszámú nemzetiség politikai képviselete a legutóbbi időkig elutasította a regisztrációt, a 2003. évi november 28.-i "közgyűlésen" az 53 tagú testület 36%-a, tehát még a fele sem szavazta meg a javaslatot. Erre a 36%-ra mint többségre hivatkozni, nem demokratikus eljárás. (Itt szeretnénk utalni Kaltenbach Jenő, kisebbségi ombudsmanra, aki véleményünk szerint alkotmányos szerepzavarban van, ugyanis alkotmányos szerepköre a kisebbségi jogterület felügyeletére, nem pedig törvényelőkészítő feladatokra terjed ki. )

A névjegyzék bevezetésével kapcsolatos szakmai álláspontunkat, továbbá az anomáliák jelentős csökkentése érdekében javasolt választási reformjavaslatainkat a mellékelt állásfoglalás tartalmazza.

Arra kérjük Önt, szíveskedjék mérlegelni érveinket, különös tekintettel arra, hogy a névjegyzék bevezetése jóval több visszásságot okozhat, mint a jelenlegi tarthatatlan szabályozásból eredő gondok jelentenek.

Tisztelettel:

Horváth Aladár
a mozgalom elnöke

Budapest, 2003. december 19.




A Roma Polgárjogi Mozgalom álláspontja a regisztrációval kapcsolatban

Az Országos Cigány Önkormányzat 2003. November 28-án tartott rendezvényén - a korábban hozott döntéssel ellentétben - a jelenlévő képviselők 19:17 arányban megszavazták a kisebbségi önkormányzati képviselők választásáról szóló törvényjavaslat tervezetét, amelynek legsarkalatosabb pontja a kisebbségi származású választópolgárok névjegyzékének (regisztrációjának) bevezetése.

Nem értünk egyet a kisebbségi választási névjegyzék bevezetésével, a következők miatt: A kisebbségi önkormányzati rendszer a nemzetiségek nemzeti vagy etnikai identitásának kifejezésére, kulturális önazonosságának és autonómiájának fejlesztésére, valamint a közösségek érdekképviseletére létrehozott intézményrendszer, ahol az egyéni etnikai identitás magánszférába tartozó, védett információ.

Akik nem akarják szembeállítani a köztársasági tagságból származó állampolgárságukat a kisebbségi identitásukkal - márpedig a magyarországi kisebbségek többsége, s köztük a romák kettős identitásúak -, azokat a regisztráció arra kényszeríti, hogy válasszanak. A regisztráció egy autonóm lelki tényt kényszerűen olyan közjogi viszonnyá alakít át, amely ennek a személyes autonómiának a védelmére semmilyen garanciát nem nyújt.

Véleményünk szerint a regisztráció bevezetése látszólag a szabad identitásválasztásnak, mint személyiségi jognak a kiterjesztése, valójában annak korlátozása, ezért alkotmányossági aggályokat vet fel, konkurens szavazók jogtalan kiszűrésének, a választási csalásoknak is bő teret adhat.

A regisztráció során megszerzett személyes adatokat a tervezet az országos kisebbségi önkormányzatok kezelésébe adná, amelyek e listákat védetten őrizni természetesen nem tudnák, sőt, a versenyző politikai erők érdekeltek a lista megszerzésében, jogosulatlan felhasználásában.

Amire kitalálták a névjegyzéket - nevezetesen, hogy ne legyen visszaélés a választásokon, vagyis hogy a kisebbségek válasszák meg saját önkormányzataikat - arra semmi garanciát nem ad a törvénymódosítás, és nem is adhat: a kisebbségek nem fogják magukat teljes körűen regisztrálni, viszont a többségiek is kérhetik névjegyzékbe vételüket.

A törvényjavaslat várható következménye, hogy a kisebbségi önkormányzatok száma felére vagy akár egyharmadára csökken, ezzel tovább szűkül a roma társadalmi infrastruktúra. Az elkülönített cigány politika intézményesülése fokozódhat, faji-politikai erőtérbe kerülve radikalizálódhat, ezzel a kormányzat által is kitűzött társadalmi integráció esélye nagymértékben csökkenne, illetőleg a természetes, spontán asszimilációs folyamatokat gátolná és megnehezítené.

A kisebbségi választókat a regisztrálás során jogellenes inspirációk, kényszerek, vagy akár fenyegetések érhetik, hogy regisztrálják magukat, vagy éppen ellenkezőleg: maradjanak távolt a regisztrációtól. És ugyanilyen veszélye van annak, hogy az ilyen manipulációs folyamatban a választások már előre eldönthetők a regisztrációs folyamaton keresztül.

További aggályunk, hogy a kisebbségi névjegyzék létrehozásával az állam ezt tekintené hivatalos és legmegbízhatóbb forrásnak a magyarországi kisebbségek létszámát illetően, ami alapvetően meghatározná a köztársaságban élő kisebbségek önszerveződési lehetőségeinek erejét és irányát, miközben a névjegyzék csupán a politikailag aktív kisebbségi választópolgárokat jeleníti meg, illetve az azzal visszaélni kívánó, nem kisebbséghez tartozókat.

Kívülről az a vád érheti Magyarország kisebbségpolitikáját, hogy a korábbi történelmi tapasztalatok alapján kialakult félelmeket asszimilálós célra, a kisebbségek számarányának tudatos csökkentésére használja ki ezzel a kényszerű adatszolgáltatással.

Végül: a regisztráció ötlete nemcsak azért rossz, mert fájdalmas történelmi emlékeket ébreszt (népirtás, kitelepítés), hanem azért is, mert azok hagyják jóvá, akik úgy gondolják, hogy ezzel biztosítható a megélhetési politizáláshoz szükséges garantált állami támogatás, és azok, akik nacionalista öndefinícióval - politikailag és társadalmilag is - elkülöníteni kívánják magukat és a "romaügyet" a magyar politikai nemzettől.



A Roma Polgárjogi Mozgalom javaslata a kisebbségi választójogi rendszer átalakítására

Alapelveink a következők:

1.) A kisebbségek válasszák meg vezetőiket
2.) Ne legyen személyes regisztráció
3.) A szabályozás nyújtson minél nagyobb védelmet a visszaélések ellen
4.) Közvetlen demokratikus formában történjen a választás, ott ahol ez lehetséges, ahol nem, ott listás szavazást javasolunk


Kisebbségi választást csak ott írjanak ki, ahol ténylegesen található kisebbségi közösség. Ezeket a közösségeket regisztrálni kell.

Az így megállapított településeken írnák ki a választást, melynek kétféle módja lenne. A négyszáz főt becslés szerint meg nem haladó közösségek - közvetlen demokrácia útján - választói gyűlésen nyilvánítanák ki akaratukat, szavaznának a helyi, területi és országos kisebbségi vezetőkről. A négyszáz fő feletti kisebbségi közösségek esetében az önkormányzati választástól eltérő napon (például a választás másnapján) külön kisebbségi választást rendeznének, településenként egy szavazókört megnyitva.

A választáson jelöltként csak a regisztrált kisebbségi szervezet jelöltje - és nem regisztrált személy! - vagy támogatottja indulhatna helyi kisebbségi képviselőként. A választáson egyben listás szavazási móddal választanák meg az országos és területi kisebbségi önkormányzat képviselőit is.

Ezzel a megoldással elkerülhető lenne az egyéni regisztráció, a választás védelemben részesülne az illetéktelen beavatkozókkal szemben, viszont követelményként merülne fel a kisebbségi közösségben való részvétel a helyi kisebbségi vezetők számára. A megoldás nem állít életidegen regisztrációs identitásválasztási, nyilvántartási kényszert a kisebbségi választópolgárral szemben.