2024 April 24., Wednesday/György napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Az integráció iskolája
2003. 12. 14. 00:00

Az oktatási intézményekben olyan légkört kell teremteni, amelyben egyaránt jól érzik magukat a cigány és nem cigány gyerekek - véli a Miniszterelnöki Hivatal romaügyi államtitkára.

Az oktatási intézményekben olyan légkört kell teremteni, amelyben egyaránt jól érzik magukat a cigány és nem cigány gyerekek - véli a Miniszterelnöki Hivatal romaügyi államtitkára. Teleki László szerint e tekintetben is modellnek tekinthető az "Integrált Oktatásért"Alapítvány Dr. Hegedűs T. András Alapítványi Szakiskola, Középiskola, Esti Általános Iskola és Kollégium. (Új Néplap) - Nem először jár a Hegedűs T. András szakiskolában. A korábbi és a mostani tapasztalatai alapján mi a véleménye az iskoláról? - kérdeztük az államtitkárt.

- Nagyon fontosnak tartom azt az oktató-nevelő munkát, ami a Hegedűs T. András Szakiskola és Középiskolában folyik. Az ilyen típusú intézmények ugyanis meghatározhatják a cigányság társadalmi integrációjának folyamatát. Az vitathatatlan, hogy a cigányság felzárkóztatásához nélkülözhetetlen az oktatás. Ám ahhoz, hogy e téren eredményeket tudjunk elérni, az iskolákban olyan légkört kell teremteni, amelyben egyaránt jól érzik magukat a cigány és nem cigány gyerekek. Szolnokon egy ilyen, az integráció irányába ható iskola jött létre. Igaz, ehhez olyan vitathatatlanul hiteles pedagógiai személyiségekre van szükség, mint Csillei Béla igazgató, akik mindent feláldoztak, feláldoznak azért, hogy ezt a modellintézményt fenn tudják tartani.

- A Miniszterelnöki Hivatal államtitkáraként képet alkothat az ország oktatási rendszeréről. Hogyan ítéli meg a Hegedűs T. András iskola helyét, szerepét az oktatási intézmények között?

- Nem szeretnék rangsort felállítani. Sokkal fontosabbnak tartom, hogy minden intézmény kapja meg azt az állami, helyi segítséget, amellyel saját területén érvényesülni tud. Sajnos ma még a legtöbb intézmény problémája, hogy megfelelő anyagi források híján nem képes hosszú távra tervezni, a fenntartható fejlődését garantálni. Remélem, hogy a kormányzat, az önkormányzat mindent megtesz azért, hogy ez az iskola az országban az elsők közé tartozzon.

- Milyen mértékű állami támogatásra számíthatnak az olyan oktatási intézmények, mint ez a középiskola? Bővülnek a források?

- Átalakulnak a támogatások. Eddig a kisebbségi oktatásra többlettámogatást igényelhettek az intézmények, most ez is az integrált oktatás céljait szolgálja majd. Ugyanakkor a tanórán kívüli oktatásra is lesz külön forrás. Felzárkóztatással, tehetséggondozással ugyanis számos diákotthonban - így itt, a Hegedűs T. András Szakiskola és Középiskola kollégiumában is - foglalkoztak, ám ezt a munkát eddig nem segítette az úgynevezett fejkvóta. Mindezek nagyon lényeges lépések.