HÍRDETÉS


HÍREINK
vissza

Miért sikertelen az integráció? - konferencia

betűméret csökkentése betűméret növelése
2009 Március 19    Forrás: RomNet


Ez a cikk archív

"A mélyszegénység generációs problémái - mit tehet az iskola?" címmel, az Utolsó Padban Egyesület szervezésében tegnap rendeztek konferenciát Budapesten. Általános iskolák, óvodák, gyermekjóléti szolgálatok pedagógiai szakszolgálatok, kistérségi társulások vezetői és hátrányos helyzetű, illetve cigány gyermekekkel foglalkozó pedagógusok vettek részt a fórumon az ország minden részéről.

Hirdetmény

A konferenciát Szabó Zoltán, az Országgyűlés Oktatási és Tudományos Bizottságának elnöke nyitotta meg. Köszöntőjében hangsúlyozta a korai szelektáció jelentőségét, rávilágított a bölcsődébe járatás és a sikeres továbbtanulás kapcsolatára. Mind mondta, az Új tudás program célja, a származásbeli hátrányok kompenzálása.

A délelőtt folyamán az értelmi fejlődésben, tanulásban való akadályozottság és a környezeti feltételek kapcsolatáról, jeleiről, tüneteiről és ártalmiról, Szabó Ákosné, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karának főigazgatója tartott előadást, majd magatartási - és tanulási zavarok terápiája a szükséges tárgyi - személyi teltételek nélkül témában az egyesület elnöke, Menyhért Ildikó osztotta meg tapasztalatait a hallgatósággal.

A délutáni pódiumbeszélgetésben, "Miért sikertelen az oktatási integráció?" címmel, részt vett Kerpen Gábor a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke, Sió László, a FIDESZ oktatáspolitikusa, Tatai- Tóth András szocialista oktatáspolitikus és Horváth Ferenc, a Roma Rendőrök Országos Egyesületének elnöke is.

Tatai-Tóth András szocialista képviselő szerint, a roma gyermekek iskolai szegregációja ma a legnagyobb társadalmi probléma Magyarországon, hiszen a jövőbeli társadalom meghatározója. Az ösztöndíjakkal kapcsolatosan elmondta, hogy egy át fogó összesítést terveznek készíteni arról, hogy a források milyen mértékben jutnak el a célcsoporthoz. Hangsúlyozta, hogy azért szorulnak változtatásra a törvények, mert azok nem a település sajátos igényeit szolgálják ki. Mint mondta a cigány képviselettől, azt várja, hogy demokratikusan és ne erőszakosan képviseljék a cigány oktatási ügyet.

Kerpen Gábor szerint, az integráció felülről irányítva nem működik, nem vált be. Megoldásként elmondta, hogy az iskola és a családok kapcsolatát meg kell erősíteni. Hangsúlyozta továbbá, hogy az összevonások következtében nincs elegendő iskola s óvoda a településeken, és kellő pedagógus sincs az esteleges konfliktusok kezelésére. Fontosnak tartaná azt is, hogy az integrációs folyamatokba civil szervezeteket kapcsolódjanak be.

Sió László, a FIDESZ oktatáspolitikusa szerint, az oktatási integráció azért nem lehet sikeres, mert az integráció az összes többi területen is sikertelen, márpedig ezt a kérdéskört komplexen kell kezelni.

Ahogy ő fogalmazott, ma az oktatási integráció, leginkább közétkeztetési kérdés. Elmondta azt is, hogy bölcsőde ma egyáltalán nincs a településeken, ez csak a nagy városok privilégiuma. Megoldásként javasolta, hogy az óvodáztatást a gyermek négy éves korában kötelezővé kell tenni, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra is, hogy nincs elegendő óvodai férőhely sem. Szerinte érdemes lenne legalább alsóban bevezetni az egész napos iskolát, javasolta továbbá az oktatás e területén lévő sikertörténetek és jó modellek átültetését különböző helyekre. Az oktatáspolitikus úgy véli, hogy a rendszerben nincsenek ösztönző elemek, mint például az ösztöndíjak. Kiemelt oktatási körzetek létrehozását szorgalmazza, szakmai és finanszírozási feltételek biztosítása mellett.

Horváth Ferenc szerint, hatalmas előítéletek vannak az iskolában és az integrációt tovább nehezíti, hogy a tanárok is frusztráltak. Hangsúlyozta a civil szervezetek bevonását, ezzel is kiváltva a tanárok és az iskola leterheltségét. Szerinte a civil szervezet jó közvetítő szerepet tud nyújtani a családok és az iskola között, és bevonásuk megoldás lehetne a konfliktuskezelésben is.

- Ha valaki ismeri az emberi jogait, akkor nem fogja sérteni a másokét sem, s amíg ez nincs így, addig továbbra is lesznek hasonló konfliktusok iskola és család, tanár és diákok között. - zárta mondanivalóját a jogász végzettségű elnök.



Hirdetmény

vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2019 Szeptember   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
      1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30      
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Farkas Flórián fércmunkának tartja a Sargentini-jelentést

  • Magyar roma nőről ír az Independent, aki a brit cigányság jogaiért küzd

  • „Te is a nemzet része vagy” – megtartották a 6. Roma Büszkeség Napját

  • Megtartották a Roma Büszkeség Napját, de Járóka Líviát nem hívták meg

  • Roma Büszkeség Napja -„Egyformán vagyunk emberek”



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt