HÍRDETÉS


HÍREINK
vissza

Nem a teljesítmény dönt - a roma gyerekeknek jobb a kisegítőben

betűméret csökkentése betűméret növelése
2004 Március 03    Forrás: RSK


Ez a cikk archív

A közoktatási törvényi változásai ellenére sem csökkent az elmúlt években a roma gyerekek speciális iskolákon belüli aránya. Kutatók szerint ennek oka főként a kisegítőkben tanító pedagógusok, illetve a gyerekeket oda irányító szakemberek hozzáállásában keresendő.

Hirdetmény

A speciális iskolákban minden ötödik tanuló roma. Bár demográfiai adatok szerint a gyermeklétszám az elmúlt években csökkent, szinte ugyanannyi gyerek kerül szakértői és rehabilitációs bizottságok elé, mint korábban. Loss Sándor Borsod-Abaúj-Zemplén megyében végzett 1998-as kutatása óta a helyzet nem sokat változott: a vizsgált gyerekek körülbelül negyven százalékát küldik speciális tantervű iskolákba. Az átirányított gyerekek kilencven százaléka roma.

A szakértői bizottságok döntéseit csak 30 százalékban befolyásolják a vizsgálati eredmények - állapította meg a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) Szociológiai Kutatóintézetének munkatársa. Neményi Mária Budapest belső kerületeiben, Pécs, illetve Miskolc és környékén vizsgálta a fogyatékossághoz vezető utat. Megállapításai szerint a szakemberek inkább a gyerekekről előzetesen kialakult véleményük alapján javasolják őket a kisegítőbe. Sok megkérdezett pedagógus úgy vélte: hiába küldenék normál iskolába a vizsgálaton egyébként jól szereplő roma gyerekeket, az ottani körülmények között csakis sikertelenek lehetnek. Ezért jobb helyük lesz a speciális iskolákban, ahol a tanárok is másképp foglalkoznak velük. A vizsgálatokon alulteljesítő roma gyerekek eredménytelenségét firtató kérdésre sok pedagógus úgy vélte: azért elsősorban a szülők, a többségtől eltérő kulturális háttér és szocializáció a felelősek.

Ezt erősítette meg Havas Gábor szociológusnak a normál általános iskolák eltérő tantervű tagozatait vizsgáló korábbi kutatása. Eszerint a megkérdezett pedagógusok az érintett családokra igyekeztek áthárítani a felelősséget, és a kisegítő-, vagy gyógypedagógiai munkakörben dolgozók alig tíz százaléka gondolta úgy, hogy a legsúlyosabb probléma a szakmai kompetencia hiánya. Szőke Judit, az Országos Oktatási Integrációs Hálózat vezetője a jelenlegi helyzet megoldását az integrációs pedagógiai programokon és a hátrányos megkülönböztetés tilalmán kívül a kisegítőkből a normál iskolákba való visszahelyezést segítő "Utolsó Padból" programban látja.

A Roma Parlament elnöke, Zsigó Jenő szerint viszont ezek az új pedagógiai programok nem segítenek a szegregáció megszűntetésében, sőt tovább erősítik azt. Szerinte az iskolák hamar rájönnek, hogy megéri elkülöníteni a roma gyerekeket, hiszen utána az integráció jegyében jó pénzhez juthatnak.



Hirdetmény

vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2019 November   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930 
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Lemezbemutató koncertre készül a Parno Graszt

  • Mit éreznek a romák az elmúlt évek növekedéséből?

  • Forgács István: A cigányság felzárkózása gazdasági kérdés

  • Segítségnyújtás a kárpátaljai magyar közösségnek

  • Cigány magyar - csapatépítő tréning a Jurányiban



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt