2024 April 18., Thursday/Andrea, Ilma napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Hátrányos helyzetből kitartással, tehetséggel ki lehet törni
2014. 07. 21. 00:00

Orsós Tamás jól veszi az akadályokat. Nemcsak az első diplomás, hanem az első érettségizett is lehet a családban. A gyulaji fiú hátrányos helyzetből, de nagy kitartással indult neki az útnak.

Õ az én kis okostojásom – mondja Orsós Tamásról édesanyja, Julianna. A 17. életévét nemrégiben betöltő gyulaji fiú idén fejezte be a második évet Pécsen, a Gandhi Gimnázium és Kollégiumban, Magyarország, sőt Európa első roma nemzetiségi, érettségit adó intézményében, ahova rajta kívül még három falubeli fiatal jár. Tamás azt meséli, hetedikes korukban jöttek a gimnázium munkatársai bemutatni az iskolát, amely már ekkor felkeltette az érdeklődését. Bár akkor még nem igazán tudta, mit is válaszoljon arra a kérdésre, mik a céljai. Csupán kapizsgálta, hogy talán ügyvéd szeretne lenni, vagy mérnök. Mostanra azonban eldőlni látszik a dolog, hiszen nemcsak ő vonzódik egyre inkább a mérnöki pályához, hanem iskolai nevelői is ebbe az irányba terelik a tehetséges, halk szavú fiút, aki nemcsak az első diplomás, hanem az első érettségizett is lehet a családban.

 

Orsós Tamás kedvencei a matematika és a fizika. Nem csoda, hogy a mérnöki pálya iránt érdeklődik, nevelői is ebbe az irányba terelik

Orsós Tamás kedvencei a matematika és a fizika. Nem csoda, hogy a mérnöki pálya iránt érdeklődik, nevelői is ebbe az irányba terelik


A szobában, ahol a beszélgetünk négy ágy sorakozik egymás mellett, mindegyik gondosan bevetve. Tamás a testvéreivel alszik itt. Ketten közülük szakmát tanulnak, a legfiatalabb pedig még általános iskolás, de úgy tervezi, megy a bátyja után a Gandhiba, rendőr szeretne lenni. Két idősebb testvére van még a gyerekeknek, ők már külön háztartásban élnek. Az édesanya azt mondja: hiányzik mindegyik, ha elmegy, de annál nagyobb öröm, mikor gyünnek. Juliannát egyébként pont az ebédszünetében csíptük el, aztán rohant is vissza dolgozni. Harmadik éve közfoglalkoztatott az önkormányzatnál, ez idő alatt növénytermesztői képzésen is részt vett. Gyerekeinek azonban mindig azt szajkózza, ne az ő példáját kövessék, tanuljanak rendesen, vigyék többre. Sok gyerektől hallja azt, minek az iskola, az önkormányzatnál úgy is lesz munka, de Julianna nekik is mindig azt feleli, hogy ne ez legyen a céljuk, és büszke rá, hogy Tamásban megvan az akarat és a képesség ahhoz, hogy sikereket érjen el.

Orsós Tamás kedvencei a matematika és a fizika. Nem csoda, hogy a mérnöki pálya iránt érdeklődik, nevelői is ebbe az irányba terelik

 

Az édesanya erejéhez, a család szerény körülményeihez mérten támogatja gyermekeit. Nagy segítséget jelent azonban, hogy az alapítványi alapokon nyugvó iskola ingyen biztosítja a kollégiumi szállást, a hétvégi haza és a visszautak költségét, valamint a helyi járatos buszbérletet. Az első évben ugyan még nem járkálhattak önállóan a nagyvárosban a diákok, csak nevelőik kíséretében, mostanra azonban önállóbbak lehetnek. Tamás, aki előtte alig mozdult ki a faluból, sok felé járt azóta Pécsen, látta a nevezetességeket, és tetszik neki város. A távol töltött első időszak persze nem volt könnyű, de a beilleszkedésben segítettek a társak, és a nevelőkhöz is bátran fordulhatnak a diákok, akár magánéleti problémáikkal is. Tamás elmondta, az első év előkészítő évfolyam volt, annak érdekében, hogy bővítsék a nyolcadik osztályból hozott tudást, illetve hogy csökkenjen a tanulók közötti különbség. Õ akkor is és az első gimnáziumi évfolyam végén is kitűnő bizonyítvánnyal végzett. Úgy véli, magasak a követelmények, van, aki nehezen veszi az akadályokat, de ő meg tud nekik felelni. Kedvenc tantárgya csak azért nincs, mert minden jól megy neki, de ha mégis választani kell, akkor a matematika, a fizika és a kémia mellett dönt. Sokaknak segít a tanulásban és bízik benne, hogy a többi gyulaji iskolás számára is jó példával tud elől járni. Jegyzetei most ugyan a szekrényben lapulnak, gondosan megőrizve mindegyik, hogy mire az érettségi felkészüléskor szükség lesz rájuk, meglegyenek. A nyár olvasással, zenehallgatással, internetezéssel és a barátokkal közös programokkal telik, de azt mondja, a ház végében húzódó kert megművelésében is segít.

 

Mikor búcsúzáskor kitartást kívánunk neki, Tamás csak annyit mond, azzal nincs gond.

A diákok közel fele halmozottan hátrányos helyzetű

 

A Gandhi Gimnázium és Kollégiumot 1994-ben létesítette a Gandhi Közalapítvány, azzal a céllal, hogy a középiskolai és felnőtt oktatás révén segítse a nyitott szellemű, a tudományok iránt fogékony, a népéhez és anyanyelvéhez kötődő cigány fiatalok képzését – miként azt az iskola honlapján írják. Az első évfolyam 1999-ben érettségizett.

 

Az intézmény fenntartását, a közalapítvány jogutódjaként 2012 óta látja el a Gandhi Gimnázium Közhasznú Nonprofit Kft. A társaságot azzal a céllal hozták létre azzal a céllal, középtávon kinevelődhessen egy olyan  roma értelmiségi réteg, amely képes újjászervezni a széthullott cigány közösségeket. Fontos feladata, hogy az iskola hatása révén megváltozzon az a nézet, amely szerint a cigány gyermekek, emberek kevésbé taníthatóak és kevésbé képesek iskolai sikereket elérni.

 

A statisztikai adatok alapján az iskola diákjainak közel 80 százaléka hátrányos helyzetű, ebből a halmozottan hátrányos helyzetűek aránya megközelíti az 50 százalékot.