2024 April 25., Thursday/Márk napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Megállapodtak az uniós oktatási miniszterek a korai iskolaelhagyás elleni fellépésről
2011. 05. 20. 00:00

A romák gazdasági és társadalmi befogadásának segítése és biztosítása az egyes tagállamok elsődleges feladata és felelőssége, de az uniós intézményeknek is fontos szerepük van benne.

Emlékeztetett arra: a 2020-ig elérendő vezető uniós célkitűzések között is szerepel, hogy a korai iskolaelhagyások arányát 10 százalék alá csökkentsék a (2009-es adatok szerint) 14 százalékot is meghaladó szintről.
Nemzeti programjában Magyarország is vállalta, hogy az elmúlt években felmutatott jelentős csökkenést folytatva az évtized végére eléri ezt az uniós célt - emlékeztetett az államtitkár.

 

A találkozóhoz kapcsolódóan kiadott brüsszeli adatok szerint Magyarországon 2000-2009 között 13,9-ről 11,2 százalékra csökkent a szóban forgó arány.

 

Hoffmann Rózsa kifejtette: a korai iskolaelhagyás csökkentése alapvetően fontos az uniós foglalkoztatási és növekedési célok megvalósításához. Ez utóbbit segíti egyfelől az iskolázottsági és képzettségi szintek javításával, másfelől a munkanélküliség, a szegénység és a társadalmi kirekesztettség egyik legnagyobb kockázati faktorának leküzdésével.

 

Az iskola idő előtti befejezése nem kizárólag oktatási kérdés, hanem komplex politikai ügy: érinti az egészségügyet, a szociálpolitikát és a foglalkoztatást is, "voltaképpen az egész belpolitikát" - fogalmazott a magyar államtitkár.

 

Elmondta azt is, hogy a magyar elnökség összekötötte a témát az uniós roma-keretstratégiával, amelyet a foglalkoztatási EU-miniszterek előző nap fogadtak el.

 

A pénteki nyilvános vitában Hoffmann Rózsa kifejtette: az oktatáson belül nagy hangsúly helyeződik arra, hogy a roma gyerekeknek lehetőségük legyen a minőségi oktatásban részt venni, beleértve a kisgyermekkori nevelést is. Kiemelten fontos az iskolai szegregáció megszüntetése, valamint az is, hogy biztosítsák az iskolából a munkaerőpiacra való sikeres átlépést - tette hozzá.

 

A romák gazdasági és társadalmi befogadásának segítése és biztosítása az egyes tagállamok elsődleges feladata és felelőssége, de az uniós intézményeknek is fontos szerepük van benne - emelte ki.

 

Andrula Vasziliu, az Európai Bizottság oktatási kérdésekért is felelős tagja a sajtótájékoztatón bejelentette, hogy az uniós bizottság és az Európa Tanács közös programot szándékozik indítani, amelynek keretében összesen ezer, a romák beilleszkedését segítő szakembereket képeznek majd ki.

 

Hoffmann Rózsa a tanácskozás többi témájára térve kiemelte: szoros összefüggésben van az iskolaelhagyással a kisgyermekkori nevelés ügye, amelyről pénteken szintén eszmét cseréltek a miniszterek. Az említett korban lehet megalapozni azokat a képességeket és magatartásformákat, amelyekben annak a garanciája rejlik, hogy a gyerekek később nem fognak idő előtt távozni az iskolából - magyarázta az államtitkár.

 

Beszámolt arról is, hogy politikai megállapodást értek el a miniszterek a tanulási célú mobilitás, az utazások előmozdítását célzó ajánlásokról is. Ez a formális és informális tanulásban bármilyen módon érintett európai fiatalokra vonatkozik.

 

"A mobilitás az egyik legfőbb támogató eszköze annak, hogy a fiatalok kibontakoztathassák készségeiket, jól képzettek, tájékozottabbak, kezdeményezőkészek legyenek, továbbfejlesszék kreativitásukat, aktív polgári szerepvállalásukat, és javíthassák munkaerői-paci esélyeiket" - mondta Hoffmann Rózsa.