2024 April 25., Thursday/Márk napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Megkezdődött a roma diákok speciális oktatása miatt indított per a Heves Megyei Bíróságon
2011. 02. 02. 00:00

Egy alapítvány és az ERRC azért fordult bírósághoz, mert álláspontjuk szerint az átlagos képességű roma gyerekeket indokolatlanul és tömegesen fogyatékossá nyilvánítják Hevesben.

Az Esélyt a Hátrányos Helyzetű Gyerekeknek Alapítvány és az Európai Roma Jogok Központja (ERRC) azért fordult bírósághoz, mert álláspontjuk szerint az átlagos képességű roma gyerekeket indokolatlanul és tömegesen fogyatékossá nyilvánítják Hevesben, ezért közülük különösen sokan kerülnek a továbbtanulást és a munkaerő-piaci elhelyezkedést hátráltató speciális oktatási tantervű osztályokba.

 

Arra kérik a bíróságot: állapítsa meg, hogy a megyei szakértői bizottság "kultúrafüggő mérési eljárások" alkalmazásával az átlagos képességű cigány gyerekeket etnikai alapon diszkriminálja, a speciális iskolákat működtető Heves Megyei Önkormányzat a diszkriminációt fenntartja, az oktatásért felelős tárca, illetve annak minisztere pedig hozzájárul mindehhez az ellenőrzés elmulasztásával.

 

Németh Terézia, az első fokon eljáró bíróság tanácsvezetője a keresetet ismertetve elmondta: a felperesek szerint a 2009/2010-es tanévben a sajátos nevelési igényű tanulók aránya a negyedik legmagasabb volt a megyék közül Hevesben, s kirívóan magas, 98 százalékos volt az ezekben az intézményekben tanuló cigány gyerekek aránya. A felperesek azt kérik, a bíróság kötelezze a megyegyűlést, a tárcát és a minisztert hatékony ellenőrző mechanizmusok kialakítására, illetve egyetemlegesen 50 millió forintnyi közérdekű bírság megfizetésére - tette hozzá a bíró.

 

A felperes jogi képviselője, Farkas Lilla közölte: az alapítvány vizsgálata szerint a diszkriminációnak és a szegregációnak a megfelelő diagnosztikai módszerek és ellenőrző mechanizmusok hiánya az oka. A szervezet 2004-től, vagyis az egyenlő bánásmódról szóló törvény hatályba lépésének időpontjától kéri a jogsértések megállapítását - mondta az ügyvéd. A felperesek adatai szerint egyébként a teljes általános iskolás tanulói létszámhoz viszonyítva Magyarországon az uniós országok átlagának a négyszerese a speciális tanterv szerint oktatott gyermekek aránya.

 

 A tárgyaláson valamennyi alperes jogi képviselője arra kérte a bíróságot, hogy mind a jogalap, mind a közérdekű bírság összegének tekintetében utasítsa el a keresetet.

 

A megyegyűlés jogtanácsosa azzal érvelt, hogy a szakmai felügyeletet nem ők, hanem egy országos gyógypedagógiai szakmai szolgálat látja el, míg a minisztérium és a miniszter képviselője 30 napos haladékot kért az ellenkérelem benyújtására.

 

A tanulási képességeket végző bizottság szakértője azt hangsúlyozta, hogy a vizsgálatot nem maguktól, hanem a szülők vagy az iskolák, óvodák kérésére végzik el. Ugyanakkor a vizsgálatokra vonatkozó egységes szakmai protokoll csak a 2007/2008-as tanévtől áll rendelkezésükre, illetve ennek alkalmazását csupán 2010-től írja elő egy oktatási minisztériumi rendelet.

 

Az ügy tárgyalása április 13-án folytatódik.