HÍRDETÉS


HÍREINK
vissza

Mission impossible - Vespa

betűméret csökkentése betűméret növelése
Címkék:  Groó Diána, Vespa
2010 November 22    Forrás: nyugat.hu


Ez a cikk archív
Groó Diána a majdnem lehetetlent kísérti kamasz road-movie-jában: hamisság nélkül mesélni el egy történetet egy roma srácról, Magyarországon, ma.
Hirdetmény

Vespa (Savaria Mozi)

Groó Diána bátor fiatal rendezőnő. Utazásos kalandmozit forgatott egy roma kiskamaszról, aki életében először felkerekedik, hogy alföldi szülőhelyéről a fővárosba utazzon. Megkeresni az apját, akiről az anyja sem szívesen beszél neki, és akiről csak egy munkaruhás-védősisakos fotót őriznek a Máriát ábrázoló giccses szentkép hátoldalán.

A sztori önmagában persze nem nagy ügy, mondhatjuk. Hogy mindezt 2009 kölcsönös indulatoktól és előítéletektől terhes Magyarországán tette-teszi, ahol éppen hétköznapi roma gyerekek, nők és férfiak esnek sorozatgyilkosság áldozatául, az már nagyobb tétre megy. Az meg, hogy mindezt a hamisság és a közhelyesség elkerülésének szándékával próbálja meg, miközben kifejező és érthető filmnyelvet keres - az meg már-már a merészség kategóriájába sorolható.

 

 

Nem nagy ügy

 

A 12 éves, hatodikos Lali sorsa szinte semmiben nem különbözik a vidéki Magyarországon felnövő kamaszokétól, akiknek szülei nem élnek együtt. Jobb híján tisztesnek mondható szegénység. A napról napra élés elkeserítő és reményt keltő pillanatainak hullámzása. Apró örömök a haverokkal való kártyázás és kocabagózás, a fürdőzések és baráti évődések kurta pillanataiban. Helytállás a minőség romjait egészen groteszk keménységgel közvetítő iskolában.

 

Lali akár elégedett is lehetne. Szerető, megértő anyja van (a Nyakó Julitól megszokott letisztult alakítás). Aki a fiú érzékenységét a lehetőség szerint minél teljesebben tiszteletben tartva terelgeti és vigyázza őt. Igyekvő és jóindulatú pótapa-jelölt. Ragaszkodó és odaadó barát. Laliban mégis egyre erősebben dolgozik az apa hiánya. És egy váratlanul előállt kártyanyeremény okot is ad az útnak induláshoz.

 

Egy ideig easy rider…

 

Lali az ezer kereskedelmi akciók egyikéből származó csokoládét nyer kártyán. A benne lapuló győztes utalvány egy Vespa robogót ígér. A motort Budapesten kellene átvenni. A fiúban a vonzó tárgy összekapcsolódik az apával való találkozás ígéretével. Lali elszökik otthonról és útnak indul. Először tűzpiros motorvonattal, majd autóstoppal.

 

A nagyvárossal, a világgal való találkozás egyrészt ijesztő és idegen, furcsa és érthetetlen helyzetekkel teli. Teli unott és rutinból keménykedő biztonsági őrökkel, simlis és pitiáner vállalkozócskákkal, korán eltorzult lelkű pesti kortársakkal, a könnyebb ellenállás irányába intézkedő rendőrökkel, arctalan és közömbös városiakkal.

 

Ám saját fantáziájának, még éppen meg nem rontott hitének eredményeként vele a reménykedés, hogy a városdzsungelben valahol meglesz az apja is. Vagy egy toronydarun (a film egyik legjobb jelenete) vagy a metróalagútban. És az utazás, a kaland hozza el Lali számára az Amerikába vágyó, különleges zenei produkcióból élő vándorzenész Sanyi (Balogh Rudolf) barátságát is.

 

… aztán hard

 

Bár Lali és Sanyi megszerzik és több rázós körön keresztül megőrzik a tűzpiros robogót, a kaland végül komor fordulatokat vesz. Előbb a férfi ijed meg a Lali képében váratlanul jött felelősségtől (a Vespa számomra legerősebb részlete). Majd a motort makacsul őrző fiút teszi kemény próbára az éjszakai országút és benne életre kelő ösztönlények feltűnése.

 

A film a játékidő nagyobbik részében eredményesen egyensúlyozik a peremléten élők sorsát megörökítő alkotások kemény dokumentarizmusa és a giccsbe hajló közhelyesség kettős csapdái között. A rendezőnőnek és Kardos Sándor operatőrnek sokszor sikerül egyfajta meseszerűen megemelt, mágikus-varászos realista hangvételt találnia. Telitalálat és szinte hibátlan a februári filmszemlén színészi különdíjjal jutalmazott, amatőr Tóth Sándor alakítása.

 

Ígéretek

 

A film mégsem lesz képes nagyhatású, a kincskeresés és az utazásos kalandmozi zsánerelemeit felhasználó közönség-kedvenccé válni. Érzésem szerint ennek fő oka a remek karakterek és a legtöbb jelenet kibontatlansága, kurta-furcsa vázlatossága. És néhány feleslegesen direkt vagy művészieskedő megoldás (pl. a távcsöves puska célkeresztjében motorját toló Lali képe már bulvárosan túlzó, didaktikus motívum).

 

Hogy milyen országban élünk, arra vonatkozóan tessék megnézni a filmet, majd elolvasni hozzá a fentebb becsatolt előzetes YouTube-oldalán található, gyűlölettől fröcsögő kommentárokat! Tanulságos lesz...



Hirdetmény
Ehhez a cikkhez eddig 1 hozzászólás érkezett.

#1   lényeglátó  | 2011 November 22 16:02:31 like(0) dislike(0)

Az életet szülők adják, és rontják el! Saját rossz  természetük, példájuk neveletlenségük tovább adásával! Régen legalább a pap, egyházi oktatásban hallott erkölcs nevelést! Kommunista bölcsek, üldözték, szétverték! Mára az  Isten is jó lenne, csak valaki segítene rajtunk! Kívánok nyugdíjas pártkáderek budai villáiba, roma társbérlőket! Pénz nélkül megolható roma telep felszámolás! Esetleg lakáscsere, hortobágyi juhodály akad tán! Csak törvény, AVH kell! Nem demokratikus impotencia! Igazságtétel, próbálják ki elvtársak saját bőrükön!


vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2019 Július   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031    
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Romagyilkosságok: kérdések, tíz év után is

  • A megtámadott kárpátaljai romákért emelt szót Farkas Félix a parlamentben

  • A Jezsuita Roma Szakkollégium felvételi felhívása

  • Szálka a szemben: az Auróra küzdelme az önkormányzattal

  • Csemer Gézára emlékeztek



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt