2024 April 19., Friday/Emma napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Roma Mentori Projekt: Rendőr akarok lenni
2009. 06. 17. 00:00

Makula György őrnagy sorozatunk következő mentora, aki az Európai Roma Rendvédelmi Bajtársi Egyesület főtitkára és ez évtől az Országos Rendőr - főkapitányság szóvivője is egyben.

A Roma Mentori Projektet első körben a Nyílt Társadalmi Intézet (OSI) szervezte, majd ez évtől a lehetőséget a Borsod megyei BHIM RAO Egyesület kapta meg. A projekt célja, a roma identitás művészeten és kultúrán keresztül történő feltárása és kutatása. E mellett az is, hogy a roma kultúra szakértőit iskolai csoportokkal, közösségek gyerekcsapataival kapcsolja össze, s így gyarapodjon a gyerekek roma kultúráról való tudása, tudatosabbak és magabiztosabbak legyenek, valamint büszke, tanult és tehetséges roma példaképekkel találkozzanak, és töltsék el hasznosan szabadidejüket.

Az OSI Budapest, Roma Kulturális Program, valamint a BHIM RAO Egyesület Káló Norbert és Glonczi Nikolett projektvezetőkkel kialakított egy roma önkéntesekből álló csapatot, akik szívesen vállalkoznak arra, hogy gyerekcsoportok részére délutáni foglalkozásokat szervezzenek és vezessenek le.

E sorozatunkban megismerkedhetnek azokkal a roma mentorokkal, akik művészetükön, szakmájukon, egyéniségükön vagy épp világszemléletükön keresztül igyekeznek a hátrányos helyzetű cigány gyermekek számára megcsillantani azt az utat, amelyre lépve identitásukban rendíthetetlen, felvilágosult fiatalok válhatnak majd belőlük.

Makula György őrnagy sorozatunk következő mentora, aki az Európai Roma Rendvédelmi Bajtársi Egyesület főtitkára és ez évtől az Országos Rendőr - főkapitányság szóvivője is egyben. Illés - Bódi Barbara pedagógussal bonyolították második éve a Roma Mentori Projektet a Kalyi Jag Nemzetiségi Szakiskolában, Budapesten.

Ahogy Makula György a mentori projekttel kapcsolatosan fogalmazott, a mentori tevékenység során az iskolába járó fiatalokat ösztönözték a rendvédelmi pálya választására, törekedtek a rendőrök és romák között húzódó kölcsönös előítéletek felszámolására és szándékuk volt közelebb hozni a diákokhoz a rendvédelmi hivatást.

- Az egész éves munka eredményeként sokkal pozitívabb lett a gyerekek képe a rendőrségről. Sokrétű foglalkozásokat tartottunk, ahol rengeteg ezzel kapcsolatos információt adtunk át a diákoknak. A mentori foglalkozások során ellátogattunk a VI. kerületi rendőrkapitányságra, ahol a térfigyelő rendszert ismertük meg, illetve jártunk a Budapesti Rendőr - főkapitányságon is, ahol pedig a bevetési főosztály különböző speciális egységei tartottak bemutatót számunkra.

A Roma Mentori Projekt zárásaként a mentorált csoport a tököli fiatalkorúak büntetés- végrehajtási intézetében járt. A látogatás során különböző körleteket látogattak meg, betekinthettek egy - egy zárkába, megismerkedhettek a fogvatatottak körülményeivel. A diákok részéről több kérdés is felmerült a bűnelkövetés okairól és körülményeiről, a fiatalkorúak visszaesési arányáról, illetve a társadalomba való visszailleszkedés és a továbbtanulás lehetőségéről.

A Roma Mentori Projektnek konkrét eredménye is lett, ugyanis több diákjuk részt vett a roma fiataloknak meghirdetett rendészeti pályára irányító táborban, illetve ez évben Nagy Krisztián végzős, mentorált diák a rendészeti főiskolába adta be jelentkezését.

Illés - Bódi Barbara pedagógus szerint Krisztiánt már korábban is érdekelte a rendészeti pálya, ám Makula György személyes példamutatása, a Roma Mentori Projekt együtt, lehetőséget nyújtott számára ahhoz, hogy rendőrré válási szándékában még tisztábban lásson.

- Régi álmom volt, hogy a rendészeti pályát válasszam, mert egy jó munkalehetőségnek tartom. Szeretnék segíteni az embereknek, mert szerintem nagyon nagy bűnözés van Magyarországon. Magamnak is bizonyítani akarok ezzel, hogy képes vagyok egy főiskolát elvégezni.

A nagyon nagy bűnözés alatt mit értesz pontosan, mire vezeted vissza ezt az állításodat?

- A hírekben gyakran lehet hallani, hogy milyen gyilkosságokat követnek el és köztudott az is, hogy a fiatalkorúak körében is magas a bűnelkövetések száma. Itt a romákra is gondolok, de általánosságban is elmondható ugyanez.

Milyennek találtad a Roma Mentori Projekt foglalkozásait?

- Egész jónak találtam. Nagyon nagy élmény számomra, hogy Gyurival és Ottóval tudtam találkozni. Sok minden érdekeset csináltunk az évben, egyszer például elmentük a VI. kerületi kapitányságra, ahol megismerkedtem a kommandósok munkájával és most legutóbb a Tökölön voltunk, a fiatalkorúak büntetés-végrehajtási intézetében.

A családodnak mi a véleménye arról, hogy ez a pályát választod?

- Az édesapám örült neki, mert ő korábban is szerette volna, hogy rendészeti pályára menjek, csak édesanyám lebeszélt róla. Most már ő is örül neki, mert látja, hogy szeretném nagyon.

Édesanyád miért beszélt le róla?

- Mert veszélyesnek találta.

A baráti köröd miként fogadta, hogy a rendőri pályát választod?

- Nem, hogy mondjam neked, nekem olyan barátaim nincsenek. Én tényleg be szeretnék kerülni a főiskolára, nekem ezért olyan barátaim nem lehetnek. Akikkel foglalkozom, azok a barátaim teljesen elfogadták, hogy rendőr szeretnék lenni.

Neked Makula György és Rostás Ottó személye, roma származása, mit tudott ahhoz pluszban nyújtani, hogy megerősítsen abban, hogy a jövőben ezt a pályát válaszd?

- Amikor a foglalkozások zajlottak, ők nagyon nagy segítőkészséggel fordultak hozzánk Egyértelműen látszott rajtuk, hogy foglalkozni akarnak velünk. Azt szerették volna, hogy mi ne csak a rossz oldalon álljunk, hanem lássuk a másik oldalt is. Példát lehetett róluk venni emberségből és szakmaiságból is.

Sok sikert és kitartást kívánok álmod beteljesítéséhez!