HÍRDETÉS


HÍREINK
vissza

Némák maradnak a romák a magyar médiában

betűméret csökkentése betűméret növelése
Címkék:  cigány, roma, média
2007 április 16    Forrás: Origo


Ez a cikk archív

Arctalan tömegként ábrázolja a média a cigányokat, politikusokat szólaltat meg helyettük, és csak akkor kerülnek szóba, ha az nem jár profitkieséssel - többek között ezeket rója fel egy új tanulmány a magyar újságoknak, rádióknak és tévéknek. A Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke szerint pedig a médiában sokszor csak "nagylelkű bohócokként" használják a romákat, miközben átlagemberként nem mutatják meg őket.

Hirdetmény

Bűnöző, barbár, túltámogatott, élősködő, esetleg cigányzenész - a Roma Polgárjogi Alapítvány elnöke, Horváth Aladár szerint többnyire így mutatja be a hazai média a cigányokat. "Miközben csak nagyon ritkán jelennek meg úgy, mint pincérek, utasok, egyedülálló anyák, vagyis átlagemberek" - tette hozzá.
 
Szerinte a média jelentős része meglévő zsigeri indulatokra, érzésekre játszik rá, hogy eladható legyen, és sok néző vagy olvasó szívesen látja viszont a saját cigányellenes indulatait a médiumokban. Egyes műsorokban pedig "nagylelkű bohócokként" szerepelnek a romák: inkább deviánsok, mint átlagemberek - tette hozzá.
 
A romák médiában megjelenő képéről szól a szociális tárca legújabb kiadványa, a Zöld könyv. E szerint bár a romákkal az utóbbi években egyre többet foglalkozik a média, és egyre érzékenyebben közelít a témához, még jócskán van mit javítani.

A romák némaságra vannak ítélve a legtöbb híradásban - derül ki az elemzésből, amely a magyarországi romák kanadai kivándorlását hozza példának. Az ügyben megszólaltatottak csaknem fele minisztériumi vagy kormányhivatalnok volt, egyharmada kisebbségi képviselő vagy érdekvédő, és csak minden huszadik esetben nyilatkoztak maguk a kivándorló romák. A tanulmány szerint általában jellemző, hogy a romákat "passzív, arctalan tömegként" ábrázolják, velük kapcsolatos ügyekben meg sem kérdezik őket.

A Zöld könyv szerint a közszolgálati tévékben vannak ugyan kisebbségi műsorok, ezek azonban csak a legritkább esetben jutnak el a közönséghez - többek között rossz minőségük miatt. A kereskedelmi médiumok pedig "piaci érdekeiknek megfelelően, többnyire akkor és olyan módon ábrázolnak romákat, ha közben biztosan nem veszítenek olvasókat, hallgatókat vagy nézőket".

Emellett - olvasható a Zöld könyvben - a romákkal kapcsolatos híradások témái többnyire konfliktusok, bűncselekmények köré összpontosulnak, néha csúsztatnak, vagy felületesek. Elenyésző a roma újságírók száma, és hiányzik az is, hogy a médiaszabályozó testületek folyamatosan vizsgálják a cigányok médiaábrázolását - teszik hozzá a dokumentum szerzői.


A média szerepe homályos

Az [origo] választ keresett a kérdésre, hogy a média mennyire lehet hatékony a diszkrimináció elleni küzdelemben, vagy éppen mennyire mérgesítheti el a cigányok és nem cigányok közötti viszonyt. Megkérdeztünk két romaügyben illetékes államtitkárt, és Horváth Aladárt is. Abban persze mindegyikük egyetértett, hogy mindebben óriási a média szerepe, de még megbecsülni sem lehet, pontosan mekkora - erről ugyanis nem készültek felmérések, legalábbis az általunk megkérdezettek szerint. Egy korábbi, romaügyben rendezett konferencián ugyanakkor az egyik előadó azzal érzékeltette a média szerepét, hogy annyit mondott: a magyarok egy nap átlagosan három és fél órán át néznek televíziót, vagyis egyáltalán nem mindegy, hogy ezalatt milyen hatások érik őket.




Hirdetmény

vissza az oldal tetejére

PROGRAMAJÁNLÓ
Előző hónap 2019 Október   Következő hónap
H K Sz Cs P Sz V
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031   
Aktuális: 

Nincs esemény

HÍRDETÉS


EGY ÉVE TÖRTÉNT
  • Ösztöndíj a cigány értelmiségért

  • A romák is a Fidesz-KDNP jelöltjeit fogják támogatni

  • Romagyilkosságok - Tíz éve történt a nagycsécsi támadás

  • A SOMNAKAJ NOVEMBERBEN UTOLJÁRA A NEMZETI SZÍNHÁZBAN

  • Ösztöndíj pályázat roma fiataloknak



CÍMKE FELHŐ
KI KICSODA?

SZAVAZÁS

Oszlassa-e fel magát azonnal az Országos Roma Önkormányzatot?














KÖVESSEN MINKET ONLINE
KÉPGALÉRIA
 PARTNEREINK:

  • 100 Tagú Cigányzenekar



    Phiren Amenca



    Parno Graszt