2024 April 20., Saturday/Konrád, Tivadar napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Ó, ió, ció, szegregáció
2006. 09. 04. 00:00

Hiába marasztalta el jogerősen a Debreceni Ítélőtábla a miskolci József Attila Utcai Általános Iskolát szegregációért, az iskola tegnap ünnepélyesen megnyitotta a tanévet.

Hiába marasztalta el jogerősen a Debreceni Ítélőtábla a miskolci József Attila Utcai Általános Iskolát szegregációért, az iskola tegnap ünnepélyesen megnyitotta a tanévet - továbbra is jogellenesen elkülönítve a roma és nem roma gyerekeket. Beszélhetnénk ezek után a hátrányos helyzetű, frusztrált bíróságokról is, amelyeknek ítéleteit nem tartják be, de évnyitó van, maradjunk a tárgynál.

Az önkormányzat képviselője tagadja a szegregációt, bizonyítékul azt hozza föl, hogy egyfelől 122 milliót fordítanak a lerobbant iskola fölújítására, másfelől a roma diákok, ha akartak, átiratkozhattak a másik iskolába. A számok azonban árulkodók: a 182 roma diákból csak 17-et vettek fel a másik, a selyemréti iskolába.

Még rosszabb a helyzet Sződön. Ott annyira lepusztult az iskolaépület - tizenhat évvel a rendszerváltás után, állandóan csökkenő gyereklétszám mellett -, hogy a Csörögről bejáró roma gyerekeket Vácra akarták átirányítani. Az "átpasszolás" nem jött össze, maradtak a romák a düledező iskolában, de az önkormányzatiak itt is megmagyarázták: nem származásuk, hanem lakóhelyük szerint válogatták szét a diákokat. Ez meggyőző érv, most már csak az kell, hogy csináljunk cigánygettókat, és attól kezdve minden további nélkül beszélhetünk területi elvről - és hallgathatunk a szegregációról.

Nem állítjuk, hogy minden elkülönítés szegregáció. Lehetnek pedagógiai szempontok, amelyek a fölzárkóztatás érdekében megkívánják a differenciált, egyénre szabott oktatást. De az sosem lehet bőrszín alapú oktatás, s az etnikai elkülönítés sosem bújhat didaktikai érvek mögé.

Igaza van Tatai-Tóth Andrásnak, az MSZP oktatáspolitikusának: a magyar iskolarendszer nem csökkenti a különbségeket, hanem sok esetben inkább növeli. Vagyis a Magyar Köztársaság iskolája nem tesz eleget - régóta - elsődleges szociális és kulturális feladatának: esélyt adni minden gyereknek, hogy csökkenjenek a különbségek a putriból és a palotából jövők között. Demokratikus, esélyegyenlőséget szolgáló iskola: ez minden konvergenciaprogram alapja.