2024 April 25., Thursday/Márk napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Kaltenbach: sértő a "romapedagógai" szöveggyűjtemény
2004. 03. 24. 00:00

A kisebbségi országgyűlési biztos a Roma Sajtóközpont januárban megjelent cikke után indított vizsgálatot az ügyben.

A kisebbségi országgyűlési biztos a Roma Sajtóközpont januárban megjelent cikke után indított vizsgálatot az ügyben. A négy éve az Okker kiadó gondozásában megjelent szöveggyűjteményben ugyanis egyebek közt olyan megállapítások olvashatók, hogy a romák "számarányaikat messze meghaladó módon vesznek részt a bűnözésben", illetve a romák szerint "nem ártalmas - az ő normarendszerük miatt - ha a fiatal szeszes italt fogyaszt".

Egy másik tanulmányban a roma gyerekek elkülönítéséről elhíresült bogácsi általános iskola egyik pedagógusa, egyben a település önkormányzati képviselője saját iskoláját állítja pozitív példaként. "A cigány gyermekek iskolai sikertelenségének oka alapvetően a szülők merev, változásra képtelen hozzáállásában keresendő. Gyakori vendégük a felelőtlenség, tehetetlenség, de hiányzik az otthoni figyelem, az előrelátás, fogalmuk sincs a takarékosságról - értelmetlenül szórják a pénzt, míg van" - írja a szerző.

A destruktivitásra, a devianciára, a bűnözésre való hajlam, az értelmi elmaradottság, a cigány családok felelőtlensége, tehetetlensége minden egyes embernél külön-külön vizsgálandó, ezek általános igazságként való kijelentése hamis, abszurd - állapítja meg a biztos. "Ezek az állítások mélységesen sérthetik a roma közösség egészének méltóságát is" - fogalmaz Kaltenbach Jenő, aki a kötet címére utalva megjegyzi: "van-e egyáltalán romapedagógia?

Ha igen, van-e például szerbpedagógia, ukránpedagógia stb. is?" Az ombudsman szerint, mivel az etnikai alapú pedagógia általában is sérti az emberi méltóságot, a szerkesztők vitathatatlan jó szándéka ellenére a könyv mérhetetlen károkat okozhatna, ugyanis "tudományosan megerősítené hitükben az előítéletes nézetűeket, "megmérgezhetné", de minimum elbizonyíthatná a nyitott, toleráns pedagógushallgatókat, tanárokat is. Az ombudsman egyébként konkrét intézkedést nem kezdeményezett, mert a szöveggyűjteményt sem tankönyvként, sem tanítási segédanyagként nem használja a főiskola.