2024 April 20., Saturday/Konrád, Tivadar napja van. .

Keresés

Add meg amire keresni szeretnél!

Horváth Aladár: előítéletet gerjesztők a romákról szóló tankönyvek
2004. 01. 12. 00:00

Egy friss kutatásból az derül ki, hogy a forgalomban lévő tankönyvek inkább erősítik a romákkal szembeni előítéleteket, mintsem csökkentenék azokat.

Egy friss kutatásból az derül ki, hogy a forgalomban lévő tankönyvek inkább erősítik a romákkal szembeni előítéleteket, mintsem csökkentenék azokat. A témával lapunk a szombati számában foglalkozott.

"A könyv alapján hivatalosan tanítanak rasszizmust a felnövekvő nemzedéknek" - jelentette ki az Okker Kiadó által 2000-ben, A Romapedagógia elméleti és gyakorlati alapjai címmel megjelent antológiájáról a Roma Polgárjogi Alapítvány vezetője, Horváth Aladár, aki szerint a szöveggyűjteményt be kell tiltani.

A szaktárcának erre nincs módja. Mohácsi Viktória, az Oktatási Minisztérium romaügyi biztosának tájékoztatása szerint a kötet nincs a tankönyvlistán, ezért nem tudnak intézkedni a forgalomból történő kivonásáról.

Ahogy arról a Roma Sajtóközpont korábban beszámolt, a kisebbségi ombudsman vizsgálatot indított a kötet miatt. A kiadvány egyik tanulmánya például pedagógiailag azt a bogácsi általános iskolát tartja követendő példának, amely az Eszterházy Károly Főiskola pedagógia tanszékén tanító - tanár-továbbképzési programot is akkreditáltatott - kötetszerkesztők bázisintézménye.

A kisebbségi ombudsman - a kötet összeállításának idején - ugyanerről az iskoláról azt állapította meg: ott elkülönítve, gyengébb képzést adva oktatták a roma gyermekeket, a vizsgálatig csak külön vécét használhattak, a nem romáktól különválasztva, más eszközökkel étkezhettek. A kötet "a cigány fiatalok kriminalitása" című dolgozata szerint a romák normarendszere alapján nem ártalmas, ha a fiatal szeszes italt fogyaszt, és "bűntudatuk - ha van - nem mérhető azonos mércével, mint a nem cigányok körében".

A szöveggyűjtemény egyik szerkesztője publikációjában pedig azt szögezi le: "abból kell kiindulni, hogy a destruktivitásra való hajlam a cigány gyermekeknél elég erős." Nagy Andor, a könyv egyik főiskolai tanár szerzője a Tv2-nek nyilatkozva kijelentette: "ez antológia, amiből szemezgetni lehet, de nálunk se tananyag."

Mohácsi Viktória aggályosnak tartja, hogy ilyen tartalmú szöveggyűjtemény megjelenhet. "Ha nem tettek volna eddig panaszt az ombudsmannál, állampolgári kötelességem lett volna nekem megtenni" - jelentette ki a miniszteri biztos. Mohácsi Viktória értesülései szerint egy pedagógus-továbbképzésen is használják a kiadványt. A biztos - nem csak a konkrét ügy kapcsán - kijelentette: kezdeményezi, hogy a tanártovábbképzések akkreditációja során tartalmi szempontokat is vegyenek figyelembe.

Roma témákban a tankönyvek terén valóban van mit felülvizsgálni - derül ki az MTA, az ELTE és a Roma Parlament tavalyi, még publikálatlan kutatásából. A felsőoktatásban használt tananyagot is felmérő, Terestyényi Tamás által vizsgált kiadványok több mint kétharmadára "súlyos szakmai-tartalmi gyengeség nyomta rá a bélyegét". A beszámoló szerint különösen a "pedagógia közeli szövegekben nem sikerült elfogadható színvonalú ismeretanyagot produkálni". A középiskolai történelem- és társadalomismereti tankönyvek cigányokat érintő szövegei kevéssé járulnak hozzá a romák történelmének, kultúrájának megismeréséhez.


____________________________________________________________________

Keveset írnak, de akkor rosszat

A felmérés nemcsak azt állapította meg, hogy alacsony arányban - a 74 könyv negyedében sem - említik a romákat, hanem azt is, hogy a romákról szóló szövegrészek terjedelme is csekély. A romákat történelmi vonatkozásban említô 19 tankönyvbôl például három hozza szóba a roma holokausztot. "A tankönyvek nem sokat tesznek a közkeletu elôítéletes hiedelmek elutasításáért, viszont óvatlan megfogalmazásokkal, hátrányos tartalmú asszociációk és következtetések felkínálásával, elônytelen sugallatokkal inkább erôsítik, semmint gyengítik az elôítéletes gondolkodást" - olvasható a kutatás összefoglalójában.